Matematik
vektor
Hvordan finder jeg
når jeg kender
,
og
grader?
Svar #2
13. januar 2015 af snilo (Slettet)
dvs 900? :) Men hvordan finder jeg så ud af, hvad vektor a og b er? For skal bruge det til de næste par opgaver.
Svar #3
13. januar 2015 af Heptan
Brug
og 
til at gætte på et sæt værdier af koordinaterne a1, a2, b1 og b2, og tjek om de passer med prikproduktet, dvs.

De har nok været venlige at bruge nogle hele tal.
Svar #4
Det har jeg prøvet, men kan ikke rigtig få det til at gå op?
Svar #5
#4 Hvilket tal skal man tage kvadratroden af for at få 5?
Hvilket tal skal man tage kvadratroden af for at få 3?
Svar #9
#8 Hmm, du har ret. Får du noget mere at vide i opgaven? Hvilken retning har vektorerne?
Svar #10
Jeg har vedhæftet hele opgaven her:
Svar #11
Hov, det var den forkerte. Her er den rigtige:
Svar #12
Prøv at regne a) og b) først, så tænker jeg lige over c)
De har jo ikke opgivet nogle retnnger, så det er ikke muligt at bestemme koordinaterne for vektor a og b! Du skal altså ikke bruge det til de næste opgaver, og det står der heller ikke man skal.
Svar #13
Hvordan løser jeg a) i forhold til det med projektionen, når jeg ikke har vektor a? og for den sags skyld de andre opgaver når jeg ikke har vektor a og b? :)
Svar #14
#13 Du må jo tænke dig om ... det er slet ikke nødvendigt at kende vektor a og b, man behøver kun at kende prikproduktet og længden af vektor a for at beregne projektionen. Se evt. på formlen :)
Længden af projektionen afhænger ikke af hvilken retning vektorerne har, så længe vinklen imellem dem er den samme, og det er netop sådan projektionen er defineret (løst sagt).
Svar #15
Det gør jeg da også, jeg havde nok ikke spurgt, hvis jeg ikke først havde tænkt mig om.
i forhold til a) så hedder den jo
, her skal jeg da bruge vektor a, som skal ganges til sidst, eller er jeg helt forkert på den?
Det samme med de 2 andre opgaver. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan de skal løses.
Svar #16
13. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
a)
Hvis man benytter definitionen for projektionen af vektor b på vektor a har man
ba = (b•a/|a|) · a/|a|
Da vektoren a/|a| er en enhedsvektor, er længden af projektionsvektoren derfor lig med absolutværdien af faktoren på vektoren a/|a| , dvs.
|ba| = |(b•a/|a|)| = |b•a|/|a|
Svar #17
Nej, forkert formel. Den hedder

b) kan beregnes ud fra simpel trigonometri. Hvis du tænker over det, så kan de tre vektorer arrangeres til en trekant, hvor man kender to sider og en vinkel.
Andersen11 hvordan laver man c) ?
Svar #18
13. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
I c) skal de to vektorer ta + b og a være vinkelret på hinanden, så man skal løse ligningen
(ta + b) • a = 0
dvs
t|a|2 + (a•b) = 0
eller
t = -(a•b)/|a|2 .