Dansk
REKLAME ANALYSE - AIDA MODELLEN
Hej.
Jeg håber en venlig sjæl vil hjælpe mig lige kort med dette.
Hvordan SKAL jeg bruge AIDA modellen på følgende reklamer :
https://www.youtube.com/watch?v=MuI_dZAg1dA
https://www.youtube.com/watch?v=svzXBtQiP-E
Jeg håber virkelig nogen vil hjælpe mig lidt.
Svar #1
15. januar 2015 af Heptan
https://www.youtube.com/watch?v=MuI_dZAg1dA
Awareness - To nøgne mennesker!?
Interest - Hvorfor taler han i mobiltelefon hele tiden? Hvordan har han råd til det?
Desire - Jeg vil også tale i mobiltelefon hele tiden!
Action - Den giver vel sig selv. Til sidst fortæller speakeren at "os med TDC" kan tale ligeså tosset man vil... så er det bare at skifte abonnement!
Svar #2
15. januar 2015 af Atefeh (Slettet)
@Heptan
Mange tak. Noget af det havde jeg også skrevet , men var ret usikker hvor vidt det var rigtigt.
Kan du lige hurtig også fortælle mig kort , hvordan den anden skal stilles op ? Den er lidt sværer .
Handler om vand - men forstår ikke hvorfor manden kommer ind i billedet.
Svar #3
Der skal jo være lidt for enhver smag ;) Hvis du tænker på målgruppen, henvender den sig både til mænd og kvinder.
Det giver desuden dynamik i reklamen, at han skal løbe for at nå elevatoren, og der er også noget seksuelt idet vandflasken kollapser.
Svar #4
Kan man evt sætte det op således:
Awareness - Kvinde og automaten ( Vand )
Interest - Hvorfor købe lige præcis kildevæld. hvis hun skal skynde sig ?
Desire - ??
Action - Kildevæld bringer held med kærlighed ?
Svar #5
Det ser da ikke ud til hun har travlt, hun er ret afslappet? Jeg tænker mere at Interest er selve dynamikken - altså hvorfor reklamen er spændende/interessant (det er den fordi manden har travlt ... når han elevatoren? Og også fordi de ser forelskede ud).
Men vandet gør hende sund og lækker, hvilket giver modtageren lyst til også at købe kildevand og blive lækker (desire).
Du har misforstået Action lidt - Action er det, som informerer brugeren om, hvor han/hun kan få fat i produktet - det vises ofte til sidst, men i reklamen er det især automaten der viser dette (bemærk carlsberg logoet).
Se evt. wiki
Svar #6
Tak for svaret. Jeg tror, jeg skal læse op på det igen før jeg lige helt forstår det.
Svar #7
15. januar 2015 af exatb
ATTENTION - Skabes de første sekunder. Reklamen startes med et mærkeligt ord MOTORMUND. Det skal få os til at tænke -hov hvad er det mon.
INTEREST - "Her troede jeg lige vi skulle have en hyggelig morgen - godmorgen min bare." Der sker noget spændende lige om lidt, og det fastholder vores interesse.
DESIRE - Han er succesfuld, han gør hvad der passer ham. Han bestemmer selv. Vi kobler produktet sammen med disse egenskaber, og det skaber vores desire efter produktet.
ACTION - Os med tdc(bliv en del af fællesskabet), KUN 49 kr(til en billig pris). Læg også mærke til forstørrelsen af beløbet og lydeffekter. Man overser helt det som står med småt nede i højre hjørne.
Skriv et svar til: REKLAME ANALYSE - AIDA MODELLEN
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.