Matematik
Statistik og henfald
Til øvelse 47,8 har jeg beregnet
a) P(X > t) = 1 - P(X ≤ t) = 1 - F(t) = 1-(1-e-kt) = e-kt
b) P(t < X ≤ t + Δt ) = P(X ≤ t + Δt) - P(X < t) = F(t + Δt) - F(t) = ... = e-kt (1 + e-k•Δt)
c) Jeg ved ikke helt hvad de mener med notationen eller hvordan jeg skal beregne det.
Er det korrekt? Med hensyn til fortolkningen af resultaterne kan jeg også godt bruge lidt hjælp. 

Svar #2
17. januar 2015 af telgård (Slettet)

Jeg kan stadig ikke se hvordan sandsynlighed kan fortolkes som antal henfald.
Svar #3
Jeg tænker selv da, at sandsynligheden for henfald er for en kerne er e-kt(1-e-k•Δt). Nu da vi har N kerner vil der i det passerede tid Δt være ΔN henfald. Man har da

ved at dividere med Δt på begge sider

og lade Δt gå mod nul

men det er ikke helt korrekt, for det led med e-kt skal da ikke være med. Hvad har jeg gjort forkert?
Svar #4
17. januar 2015 af peter lind
Det du beregner er sansynligheden for at et atom henfalder i tiden mellem t+Δt. Et atom henfalder med sansynligheden e-kt*Δt i intervallet. Antal atomer der henfalder i middel i tidsintervallet er så N*e-kt
Svar #5
Antallet af atomer som henfalder i middel i det tidsinterval er så (som du skriver)
ΔN = N • e-kt • Δt
men ifølge opgaven bør man ende ud med ΔN = k • N • Δt. Hvordan kan det hænge sammen?
Svar #6
17. januar 2015 af peter lind
Der er forvirring om hvad N står for. N er afhængig af tiden. Her rodes der rundt med om N er værdien til tiden t=0 eller til tiden t=0 Hvis N er antallet til tiden 0 og det hele forgår til tiden 0, så er e-kt = 1. Hvis N er antallet efter tiden N og N0 er antallet til tiden 0, så er antallet til tiden t N0*e-kt
Svar #7
Tak for de brugbare svar! Du har ganske ret i det med N.
Svar #8
17. januar 2015 af Therk
c) Udtrykket er en betinget sandsynlighed, og skal fortolkes som sandsynligheden for at
(X i intervallet) givet at
. Ved elementær betinget sandsynlighedsregning har du at

hvor det røde så er overflødigt, og vi skal bruge at
Fordelingsfunktionen og overlevelsesfunktionen har det følgende forhold:

Det kan du bruge til at skrive den betingede sandsynlighed ved fordelingsfunktionen.
![\begin{align*} \frac{P(t<X\leq t+\Delta t)}{P(t<X)} &= \frac{F(t+\Delta t)-F(t)}{1-F(t)} \\[0.5em] &= \frac{{\color{red}1}-\mathrm e^{-k(t+\Delta t)}-({\color{red}1}-\mathrm e^{-kt})}{\mathrm e^{-kt}} \\[0.5em] &= \frac{-{\color{red}\mathrm e^{-kt}}\, \mathrm e^{-k\Delta t} +{\color{red} \mathrm e^{-kt}}}{\color{red}\mathrm e^{-kt}} = 1-\mathrm e^{-k\Delta t}.\end{align*}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/RIlLCVXo6-L7ekUOURv5lA==.gif)
Derfor har du
for meget i #3. Jeg håber farverne evt. kan hjælpe lidt.
Skriv et svar til: Statistik og henfald
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.