Studievalg og videregående studie

Hjælp til valg af studieretning.

31. januar 2015 af knopka (Slettet)

Hej mennesker!

Lige nu går jeg i 9 klasse og  allerede den 6 januar skal jeg vælge en studieretning. Jeg er rigtig god til  humanistiske fag, det er nemt for mig at få 12-taller  i dem, men til gengæld har jeg store  problemer med matematik. Hver gang jeg ser nogle tal, som skal regnes ud, får jeg det dårligt.

Mit problem drejer sig om, at jeg vil virkelig gerne blive psykiater. Jeg vidste, at jeg vil være psykiater siden jeg var 12 år gammel. For at blive psykiater er man nødt til at læse medicin, så derfor er man også nødt til at vælge den naturvidenskabelig studieretning på STX. Der er alle de fag man skal have for at komme ind på medicinstudiet(Bioteknologi A, Matematik A, Fysik B)  Min klasselærere siger til mig, at jeg skal undgå matematik, men hvordan skal jeg undgå matematik, hvis man kan ikke blive noget uden matematik. Lige meget hvad skal have det mindst på B-niveau. Jeg er meget målrettet og har ikke tænkt mig at bare give op uden at prøve det.  Jeg ved, at jeg skal tage mig sammen og det bliver ikke nemt. Har jeg en chance eller er det håbløst?  
Tak på forhånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. januar 2015 af peter lind

Din klasselærer kender dig meget bedre end jeg gør, så du kan ikke forvente, at vi kan gøre det bedre end ham/hende. Det er i høj grad positivt at du har ønsket det, lige fra du var 12 år men overvej alligeve noget andet. Hvad med psykologi i stedet. NB jeg ved ikke hvad der kræves i matematik i nogle af de to retninger


Svar #2
31. januar 2015 af knopka (Slettet)

#1

Din klasselærer kender dig meget bedre end jeg gør, så du kan ikke forvente, at vi kan gøre det bedre end ham/hende. Det er i høj grad positivt at du har ønsket det, lige fra du var 12 år men overvej alligeve noget andet. Hvad med psykologi i stedet. NB jeg ved ikke hvad der kræves i matematik i nogle af de to retninger

Man kan jo stadigvæk have højt gennemsnit, selvom man er dårlig til matematik eller hvad? For at komme ind på en medicinstudie skal man have gennemsnit på 11,0 og Matematik A, Engelsk B, Dansk A, Fysik B og Bioteknologi A. 
* Hvis man starter på en videregående uddannelse inden for 2 år bliver ens gennemsnit forhøjet. 
Psykolog? Det har jeg også overvejet, men synes, at det virker ikke ligeså interessant som psykiatri. xDD


Skriv et svar til: Hjælp til valg af studieretning.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.