Biologi

Eksamenssæt august 2012! HJÆLP :O

31. januar 2015 af ejejejej (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal løse opg. 2 fra eksamenssættet d. 28 august 2012, men kan desværre ikke finde ud af opg. 2.3 eller 2.4. Så er der nogle, der skulle sidde inde med svarene og forklaringen ville jeg blive meget glad!!

Generelt handler opg. 2.3 om, hvorfor en heterozygot person har to ekstremumspunkter i en smeltepunktsanalyse, hvor temperatur er ude af x-aksen og ændring i lysintensiteten er på ad y-aksen. Anyone?

Tak på forhånd

vh. en desperat elev...


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. januar 2015 af ioxer

alright. jeg antager, at du sidder med grafen foran dig.

Teorien bag forsøget er helt basalt, at man hæver temperaturen langsomt indtil allelerne (dvs DNA'et og DNA-proberne) går i stykker. Et allel vil måske gå i stykker ved en temperatur på 54 grader, hvorimod et helt andet allel vil gå i stykker ved en temperatur på 58 grader. Det er simpelthen grundet deres varierende mængder af hydrogenbindinger.

En homozygot har 2 af de samme alleler. Person D og E er homozygote. Nu starter jeg med person D's graf.

Den peaker ved ca. 56 grader fordi, person D har 2 af de samme alleler, hvis hydrogenbindinger bliver brudt ved 56 grader. Person E derimod peaker ved ca. 63 grader, da han også har 2 af de samme alleler, hvis hydrogenbindinger så bliver brudt ved ca. 63 grader

så. Nu til person F.

Person F peaker 2 gange, og hans toppunkter er lavere end de andres. Spørgsmålet er hvorfor?

svaret er: person F er heterozygot! han har 2 forskellige alleler, og de bliver brudt ved 2 forskellige temperaturer. Han har 1 allel, der bliver brudt ved 56 grader, og et andet, der bliver brudt ved 63 grader.

Årsagen til, at hans toppunkter er lavere er fordi, han ikke har 2 af hvert allel. Han har kun 1. Person D og E havde 2 af de samme alleler, så deres lysintensitet ved hydrogenbindignernes brud blev summerede, og toppunktet blev højere.


Svar #2
01. februar 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tusind tak for det! :) 

jeg er også i tvivl om opg. 2.2. Altså hvor man skal placere DNA-proben. Ved du hvor man skal placere dem, for det ser ikke rigtig ud til at DNA og DNA-proben passer nogle steder i forhold til baseparringsprincippet. 

Tak på forhånd!


Skriv et svar til: Eksamenssæt august 2012! HJÆLP :O

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.