Fysik

Find fællestemperatur med 2 lodder

08. februar 2015 af Dimur22 (Slettet) - Niveau: B-niveau

I en varmeisolerer læderpose placerer vi  to lodder ved siden af hinanden. Det ene lod er af aluminium. Det har en masse på 1,4kg og en temperatur på 19 grader. Det andet lod er af zink. Det har massen 2,3kg og temperaturen 75 grader. Efter et stykke tid opnår de to lodder en fællestemperatur. 

Beregn denne fællestemperatur.

Mk * c * (Tf - Tk) + Mv * c * (Tf - Tv) = 0

Jeg løste tideligere en opgave hvor jeg skulle se bort fra varmekapaciteten, hvor jeg gangede de to masser ind i parenteserne og isolerert Tf. Skal jeg gøre det samme nu hvor jeg skal indrage varmekapaciteterne på de to lodder?

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. februar 2015 af mathon

m_{Al}\cdot c_{Al}\cdot \Delta T_ {Al}+m_{Zn}\cdot c_{Zn}\cdot \Delta T_{Zn}=0

\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! (1{,}4\; kg)\cdot \left ( 0,90\; \frac{kJ}{kg\cdot C} \right )\cdot (T_f-(19\; C))+(2{,}3\; kg)\cdot \left ( 0,39\; \frac{kJ}{kg\cdot C} \right )\cdot (T_f-(75\; C))=0

\left ( 1{,}26 \; \frac{kJ}{C}\right )\cdot \left ( T_f-(19\; C) \right )+\left ( 0,897\; \frac{kJ}{C} \right )\cdot (T_f-(75\; C))=0

Skriv et svar til: Find fællestemperatur med 2 lodder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.