Kemi
Substitutionsreaktion - Sur opløsning
Jeg er igang med en aflevering omkring fremstiling af 2-chlor-2-methylpropan ud fra 2-methylpropan-2-ol og HCl, altså en kondensationsreaktion.
Men jeg kan virkelig ikke finde ud af et af spørgsmålene i opgaven, som lyder: "Hvorfor skal opløsningen være stærkt syr for at chlor kan udskifte hydroxyl-gruppen?. Herunder gør du rede for at man ikke blot kunne have tilsat en opløsning af NaCl, men at det netop skal være koncentreret saltsyre"
Har nu siddet i flere timer og terpet min lærebog og internettet igennem uden noget held, så jeg håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig med dette spørgsmål :D :D
Svar #1
22. februar 2015 af mathon
OH- er negativt ladet.
I en stærkt sur opløsning er [H3O+] stor og den elektrostatiske attraktion mellem OH- og et stort antal H3O+ medvirker til at bryde bindingen mellem C og OH-, så OH- med et H3O+ danner H2O. Dette ville ikke ske i en fortyndet sur opløsning.
Svar #2
22. februar 2015 af Heptan
Det er ikke en kondensationsreaktion, da hydrogenchlorid er uorganisk.
I sur opløsning protoneres 2-methylpropan-2-ol, så der dannes en oxoniumion. H2O fraspaltes og der dannes en carbokation:

Chlorid adderes så til carbokationen.
Skriv et svar til: Substitutionsreaktion - Sur opløsning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.