Matematik

Hjælp til matematik opgave!

22. februar 2015 af Kristianstudenten (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa, går på stx og har hårdt brug for lidt hjælp til en matematik opgave. Jeg ville sætte stor pris på noget hjælp fra en herinde. Matematik opgaven er om geometri, som jeg aldrig har været mega skarp til. Jeg har for en god ordens skyld, vedhæftet selve matematik opgaven. Det er opgave 1, 2 og 4 der er tale om, så hvis nogen sidder inde med et svar og eventuel forklaring på disse ville jeg blive meget glad!

Vedhæftet fil: Mat 3.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2015 af peter lind

Opgave 1. Brug at der er tale om to ensvinklede retvinklede trekanter.

Opgave 2. Brug længden af BC og AD til at finde længden af ED. Derefter kan du bruge Pytagoras på trekanten. Find dernæst vinklerne i trekanten

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. februar 2015 af Soeffi

Vedhæftet fil:højdeflagstang.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. februar 2015 af mathon

Benyt ensvinklede trekanters proportionale ensliggende sidelængder.

Svar #4
22. februar 2015 af Kristianstudenten (Slettet)

Altså jeg er med på at man kan bruge forstørrelsesfaktor til til at finde h osv., men kan bare ikke finde ud af beregningen. Hvordan finde man vha den lille trekants grundlinje og højde ud af den stores?

Brugbart svar (0)

Svar #5

Forholdet mellem d kateterne er den samme i de to trekanter

Svar #6

Det gav mening tak. Nu vi lige er ved det, kan du så ikke hjælpe med opg 5A+5B? Er ikke sikker på hvilken variabel der menes. Ville være super hvis du kunne komme med et svar på denne.

Brugbart svar (0)

Svar #7

De passende variabel er højde h, grundlinje g og radius i cirklen r. Arealet for en trekant er ½gh og arealet for en cirkel er π*r2

Svar #8

Selvfølgelig. Tak igen. Har du en forklaring til 4'eren, altså pythagoras i tredje dimension? Forstår den overhovedet ikke.

Brugbart svar (0)

Svar #9
22. februar 2015 af Soeffi

Du har fra højre tegning, at d2 = c++ c2 og fra den venstre, at c+2 = a2 + b2. Heraf følger det.

Vedhæftet fil:pythagoras3d.png

Svar #10

hvordan løser man den? Er på bar bund.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Brug Pytagoras på de retvinklede trekanter der indeholder c, c+ og d. Brug dernæst formlerne nederst i #9

Skriv et svar til: Hjælp til matematik opgave!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.