Matematik

Trigonometri

24. februar 2015 af Ninsemus (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har to opgaver med temaet trigonometri som jeg ikke rigtig forstår.

Håber der er nogen, som vil hjælpe :)

Opgaverne er vedhæftede :) 

Mvh.

Nina

Vedhæftet fil: Matematik 24-02-2015.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2015 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. februar 2015 af peter lind

Opgave 1

Skæringen mellem linjerne BC og AD kalder jeg E

Se på trekant ABE  Du kender to vinkler og en side. Brug det til at finde de manglende sider og vinkel

Se på trekant ABD. Her kender du også to vinkler og en side. Brug det til at finde de manglende sider og vinkel

Se på trekant ABC. Igen to kendte vinkler og en kendt side. Brug dette til at finde længden af BC

Se på trekant CDE. Af det foregående kan du finde længden af CE og DE. Du kan også finde vinkel E. Brug cosinusrelationerne til at finde længde af CD

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. februar 2015 af mathon

\frac{\left | BD \right |}{\sin(20^{\circ})}=\frac{40\; m)}{\sin(20^{\circ}+70^{\circ})}=40 \; m

\left | BD \right |=\sin(20^{\circ})\cdot \left ( 40\; m \right )

Brugbart svar (0)

Svar #4

\frac{\left | BC \right |}{\sin(60^{\circ})}=\frac{40\; m)}{\sin(40^{\circ}+60^{\circ})}

\left | BC \right |=\frac{\sin(60^{\circ})}{\sin(110^{\circ})}\cdot \left ( 40\; m \right )

Brugbart svar (0)

Svar #5

\left | CD \right |^2=\left | BC \right |^2+\left | BD \right |^2-2\cdot \left | BC \right |\cdot \left | BD \right |\cdot \cos(30^{\circ})

Skriv et svar til: Trigonometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.