Matematik
Hvilken slags figur er vedhæftede ?
(se vedhæftede)
Svar #3
11. marts 2015 af UG124 (Slettet)
Tak for dit svar.
Indtil videre har jeg dette, R (største radius) = 5 og r (mindste radius) = 3,5 (se også https://www.regneregler.dk/cirkelring)
Men jeg mangler de der trapezformede figurer at beregne areal af.
Det hele må højst give 62,5 m^2
A = (π * (52 - 3,52)) +
Svar #4
11. marts 2015 af frederikea (Slettet)
Hmm, jeg er ikke sikker på du har vedhæftet hele figuren :-/
Svar #7
Hele figuren; jeg tænker at jeg nok skal beregne cirkelbuerne i de hver 3 indre figurer :D
Svar #8
11. marts 2015 af frederikea (Slettet)
okay, arealet af et cirkeludsnit er givet ved A=(r2*Φ)/2
Φ=vinklen i radianer
Svar #10
Jeg tager den med vinkler i stedet for (10. klasses niveau) :-)
Det ser ud til, at den er 90 grader, så jeg får følgende

Svar #11
Men det giver for meget (5 og 3,5 er angivet i meter), det må højst give 62,5 m^2 i alt...
Hvis jeg erstatter 5 og 3,5 med henholdsvis 4,5 og 2 skulle det gerne give tilnærmelsvis 63,61 m^2 (jeg har ændret noget andet, så nu må det give højst 65 m^2)
se vedhæftede
Svar #12
11. marts 2015 af peter lind
Kan vi ikke få en ordentlig beskrivelse af opgaven med den fulde og hele tegning af systemet og de relevante data. Indtast det evt. ordret
Svar #13
12. marts 2015 af UG124 (Slettet)
Hej peter lin og tak for dit svar.
Jeg skal have lavet et matematiklokale, hvis areal må højst rumme 65 m2.
I #5 ses figuren; cirkelringen skal virke som en rungang, de tre indre rum er blot et undervisningslokale,e t fordybelsesområde og et projektlokale. For at finde arealet af figuren, skal jeg naturligvis beregne selv arealet af figuren som ses i #11.
Jeg har brugt følgende formler for en cirkelring (rundgangen) og et cirkeludsnit; henholdsvis https://www.regneregler.dk/cirkelring og https://www.regneregler.dk/cirkeludsnit-areal (herved anvendt formlen for grader)
R (cirkelringen) = 4,5 m
r (cirkelringen) = 2 m
Det egentlig en emneopgave i geometri og arkitektur, som jeg kan komme op i til den mundtlige matematikeksamen.
Svar #14
12. marts 2015 af peter lind
Den tegning, du har vedlagt viser blot to cirkler med samme centrum, en lodret diameter samt to vandrette streger. Det kan jeg ikke få til at give nogen mening med det du skriver. Jeg har ikke brug for regneregler. Jeg har brug for en ordentlig beskrivelse af opgaven
Svar #15
Figuren viser lokal(erne) i et perspektiv oppe fra.
Jeg virker som en arkitekt, og skal lave et matematiklokale, hvori jeg har indberettet det som lokaler.
Cirkelringen er en rundgang.
De indre cirkeludsnit virker som de tilfældige ovenstående beskrivelser.
R, radius som i en normal cirkel, er 4,5 m lang.
r, indre radius, ses blandt andet i figuren jeg har henviset i #13 til hjemmesiden regneregler.dk.
Svar #17
Nej, men hvis du for min skyld vil forestille dig det at de lokalerne er indtegnet som vist i #5.
Jeg sætter kæmpe stor pris på at du vil hjælpe mig, og jeg håber du kan følge mig i det nu.
Skriv et svar til: Hvilken slags figur er vedhæftede ?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.