Matematik
Desperat brug for hjælp til MAT C niveau opgave!!!
Hej, jeg sidder med en aflevering til i morgen. Jeg har lavet det meste af den, men sidder fast i de sidste 3 opgaver, som jeg ikke kan finde ud af. Det er alle opgave fra Mat C stx bogen, hvis der er nogen som skulle have den. Opgaverne lyder:
Opgave 320: en linje går gennem punktet A (4,5) og har hældningen 1/5. Angiv en ligning for linjen.
Opgave 330: Linjerne m og n går begge gennem (2,5). Desuden går m gennem (5, -3), mens n går gennem (5,5). Bestem y-værdierne til de to punkter på linjerne, for hvilken x = 9.
Opgave 715: Opstil en tabel over observationsmaterialet, som stumkurven nedenfor illustrerer (se bogen) Tegn det tilhørende histogram. beregn observationssættets middeltal og angiv kvartilsættet.
I opgave 715 kan jeg godt finde tingene, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal opstille en tabel? Skal det være med intervaller eller sådan noget?
Vil blive så glad, hvis der er nogle der kan hjælpe mig! Har virkelig kise og kan ikke finde ud af det..
Svar #1
18. marts 2015 af hesch (Slettet)
320 ( og 330 ):
f(x) = ax + b
Når hældning = 1/5, er a = 1/5 = 0,2
Linien går gennem ( 4 , 5 ) =>
f(4) = 0,2 * 4 + b = 5 =>
0,8 + b = 5 ( find b )
Samme metode ved 330.
Svar #2
18. marts 2015 af kat98 (Slettet)
#1320 ( og 330 ):
f(x) = ax + b
Når hældning = 1/5, er a = 1/5 = 0,2 =>
Linien går gennem ( 4 , 5 ) =>
f(4) = 0,2 * 4 + b = 5 =>
0,8 + b = 5 ( find b )
Samme metode ved 330.
Tusind tak! Men hvordan finder jeg b? Har simpelthen aldrig lært det her og er helt lost. :(
Svar #3
18. marts 2015 af peter lind
Hvordan kan du få sådan en opgave hvis du ladrig har hørt om det ?
Du finder b af
0,8 = b + 5
Svar #4
#3Hvordan kan du få sådan en opgave hvis du ladrig har hørt om det ?
Du finder b af
0,8 = b + 5
Vi har en barselsvikar pt. men det er en længere historie. Hvad står b for?
Svar #6
Vil I ikke nok hjælpe mig? Det er et fag jeg afslutter, så min karakter er vigtig :(
Svar #7
18. marts 2015 af hesch (Slettet)
Ad #1:
0,8 + b = 5 => ( træk 0,8 fra på begge sider )
b = 5 - 0,8 = 4,2 =>
f(x) = 0,2x + 4,2
Svar #8
Tusind tak for hjælpen! Jeg prøver at gøre et i 330 så kan jeg lære at gøre det selv.
I den sidste opgave kan jeg godt finde ud af at regne de fleste ting ud, men jeg ved ikke hvordan jeg skal stille det op - skal det stilles op i intervaller?
Skriv et svar til: Desperat brug for hjælp til MAT C niveau opgave!!!
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.