Generelt

Jobsøgning til sabbatår, hvilke bilag er relevante?

03. april 2015 af grønneecilie (Slettet)

Hej! I mit sabbatår regner jeg med, at jeg skal have fundet mig et arbejde i det første halve år eller sådan, og så ud og rejse bagefter.

Jeg forestiller mig, at det er smart allerede at søge jobs nu her, da der jo ender med at blive endnu mere kamp om de gode jobs, når vi når tættere på. Dertil er jeg lidt i tvivl om, hvad der skal indgå i den ansøgning, som jeg skal til at skrive. - Mest af alt de bilag og dokumenter jeg skal vedhæfte.

Pt. arbejder jeg på en grillbar på tredje år og dette er også det eneste sted jeg nogensinde har arbejdet. En udtalelse herfra vil være glimrende, men der er bare den mindre detalje, at min arbejdsgiver er min mor, så jeg ved ikke hvor højt en arbejdsgiver vil vægte den. Jeg forestiller mig dog, at dokumentationen for at jeg rent faktisk har arbejdet før og ikke er uvant med dette, også må tælle for noget, og at denne udtalelse så er relevant.

I sammenspil med mit arbejde på grillhuset, har jeg et higiejnecertifikat, som jeg tænker kunne være fint at vedhæfte i mange sammenhænge, hvor man arbejder med mennesker.

Jeg har, da jeg gik på efterskole gennemført sådan et gymnastiktrænerkursus, som jeg også forestiller mig kunne være smart at vedhæfte, specielt hvis jeg søger til børnehaver eller skoler. Jeg har dog aldrig brugt det før eller arbejdet som træner, så jeg ved ikke hvor tællende det egenligt er.

Med hensyn til eksamensbeviser, så har jeg både fra tiende og niende, men jeg tænker umiddelbart at disse er ret urrelevante, da jeg jo nu går på STX og afslutter det til sommer. Men her har jeg jo ikke et eksamensbevis endnu! Så hvis jeg søger job nu, skal jeg så anskaffe mig et midlertidigt eksamensbevis eller hvordan skal jeg ellers dokumentere for min gymnasietid? 

Jeg håber nogen kan afkræfte eller bekræfte nogen af de tanker jeg allerede har gjort mig, samt evt. komme med andre råd til, hvad en sådan ansøgning bør indeholde. Jeg er også meget interesseret i at høre omkring eksamensbevis fra STX.


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april 2015 af OnceUponATime

Du har ikke rigtigt nævnt, hvor du vil søge arbejde?

Tænker du vikar på en folkeskole?

Du har self. ikke et eksamensbevis, men du kan tage et skærmbille af dine standpunktskarakter og vedlægge disse, samt de allerede afsluttede eksamener og dit gennemsnit hidtil. Dette ville være af interesse for en ansøgning til et vikarjob på en folkeskole.

Men jeg ved ikke hvor meget det vil hjælpe, at du har arbejdet på en grillbar? -> ihvertfald hvis du skal søge om et vikarjob. Medmindre du selvfølgelig kan fordreje det, og skrive om hvordan lige præcis grilljobbet kan resulterer i at du er den rette vikar? Det kunne vel være sådan noget med, at du er vant til at arbejde i et hektisk miljø, men forholder dig rolig og fattet, og det ville være meget passende med børn. Eller sådan noget, hvad ved jeg.

Jeg ved faktisk ikke med, hvornår det er bedst at sende en ansøgning. Jeg føler, at det er lidt tideligt nu, idet det kan hænde at de smider en sådan ansøgning ud (nu tænker jeg vikarjob), eller at ansøgningen går i glemsel.

Jeg ønsker ligeledes at søge et vikarjob, og tænker at jeg ville gøre det i juni-måned. Altså under eksamenstiden. Det kræver ikke megen tid, idet jeg allerede har skrevet ansøgningen, så det er bare om at aflevere den.


Svar #2
03. april 2015 af grønneecilie (Slettet)

Nej, mit indlæg blev vidst ikke særlig konkret, måske mest fordi jeg selv er ret forvirret omkring det hele.

Jeg har tænkt mig at søge alt muligt, det handler hovedsageligt om at tjene penge til at rejse, men jeg vil selvfølgelig tilpasse ansøgningen til om det er fabriksarbejde eller det er i en børnehave. Men jeg tænker, at håndteringen af fødevarer samt rengørring, som man har med at gøre i restaurationsbranchen, sagtens kan være relevant i et job i en børnehave, hvor man vel også har med mad at gøre - eller på en fødevarer-fabrik. Men jeg har selvfølgelig også tænkt mig at søge jobs i restaurationsbranchen, hvor forbindelsen til mine erfaringer er mere oplagte. 

Med hensyn til at sende ansøgninger ud, så føler jeg også selv, at det er tideligt nu, men mine forældre - og andre voksne - opfordrer til, at ansøgningerne hurtigst muligt skal ud. Da de mener at ansøgnigner oftest bliver gemt i et par måneder - og at de på arbejdspladser, der har studerende ansatte, formentligt allerede ved om de kommer til at mangle nogen. Jeg tænker, at det måske er smart både at sende ud nu her, og så igen omkring juni - juli måned for at understrege, at man stadig er interesseret, selvom jeg måske er bange for at være lidt for anmassende. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. april 2015 af OnceUponATime

Altså jeg fik bare at vide, at for at søge om et vikarjob, ville det være smartes at søge der omkring juni-måned. Jeg ved dog ikke med andre slags jobs :)


Skriv et svar til: Jobsøgning til sabbatår, hvilke bilag er relevante?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.