Kemi

Organisk navngivning

14. april 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Når man skal navngive organiske molekyler, skal man så også angive på hvilken side en sidegruppe er placeret - dette må da have en betydning for molekylets egenskaber?

Jeg har tegnet et tilfældigt molekyle som eksempel, og dette navngiver jeg, ifølge de regler jeg indtil videre er bekendt med, som; 1-methylbutan. Men dette navn fortæller jo intet om, på hvilken side methylgruppen sidder? (se vedhæftede fil)

Mvh. Emil

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2015 af mathon

Unavngivet.png
                         pentan

Brugbart svar (0)

Svar #2
14. april 2015 af Heptan

Nej, der er fri drejelighed omkring enkeltbindinger, så hvis du forestiller dig molekylet i 3D, vil det ikke gøre nogen forskel. Derudover vil du måske opdage, at den længste C-kæde er 5 carbonatomer, dvs. du har tegnet pentan og ikke "1-methylbutan".

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. april 2015 af Heptan

Pentan

Svar #4
14. april 2015 af Arccossintan (Slettet)

#1 og #2 Det kan jeg godt se, det er et ekstremt dårligt eksempel, methylgruppen skulle have været placeret på fx 2. carbonatom, og molekylet vil så hedde 2-methylbutan (hvis jeg altså insisterer på at holde fast i butan) - og dermed har jeg lært at undgå at lave den fejl igen :)

#2 Nå ja, det giver god mening, tak for svaret!

Skriv et svar til: Organisk navngivning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.