Matematik

Hvor mange procent er rumfanget af den store træningsbold større end rumfanget af den lille træningsbold?

15. april 2015 af Throwaway (Slettet) - Niveau: C-niveau

Har den her opgave, hvor jeg ved at den større træningsbold har en højde der er 40% større end den lille. Ud fra det skal jeg finde hvor meget større rumfanget er af den store.

I en tidligere opgave fik man oplyst at en bold med en højde på 0,45 m har et rumfang på 48 meter. og en bold med højde på 0,85 meter har et rumfang på 322 meter.

kan ikke helt gennemskue hvordan tallene hænger sammen til at jeg kan regne opgaven ud. 

Håber på en smule hjælp da jeg nærmest har revet hår ud af hovedet af det her opgave sæt :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. april 2015 af SuneChr

Bolden må vel antages at være kugleformet med radius r
Med højden på bolden menes sikkert boldens diameter d.
En kugle har rumfanget
V = 4/3·π·r3
eller
V = π/6·d3 

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Det giver ingen mening at angive rumfang i meter. Hvad menes der med højden af en bold? Er boldene kugleformede, og er højden så det samme som diameteren?

Prøv at formulere hele opgaven.

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Ja, det er nok det, der tænkes på. En bold med diameteren d = 0,45 m har et rumfang V = 0,0477 m3 = 47,8 L. Tilsvarende har en bold med en diamter d = 0,85 m et rumfang V = 0,3216 m3 = 321,6 L. Den rumfangsenhed, som trådstarter kalder "meter" er altså liter.

Man kan så benytte egenskaber ved en potensfunktion med potensen 3 til at besvare opgavens spørgsmål.

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. april 2015 af mathon

\frac{V_{stor}}{V_{lille}}=1,4^{3}

\frac{V_{stor}-V_{lille}}{V_{lille}}=\frac{1,4^{3}-1}{1}

V_{stor}-V_{lille}=\left (1,4^{3} -1 \right )\cdot V_{lille}

Skriv et svar til: Hvor mange procent er rumfanget af den store træningsbold større end rumfanget af den lille træningsbold?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.