Matematik

Sandsynlighed - tælling og chance

18. maj 2015 af VanessaStahl (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej! Jeg har fået noget matematik for i dag, hvilket ikke plejer og være det store problem.
Men lige nu er jeg simpelthen kommet i tvivl om et spørgsmål - Så jeg håber lidt på, at der er nogen, der kan hjælpe mig !

Det lyder sådan her:

En række nyproducerede cykler skal have et fabriksnummer. Det består af to bogstaver og tre cifre (dog ikke nul).
Eksempel: Cykel nr. BN 423

Spørgsmålet:
Hvor mange cykelnumre vil have de samme bogstaver fx BB

Jeg er selv kommet frem til resultatet "54". Det har jeg fået ved at dividere 1512 ( det har jeg fået fra et forrige spørgsmål som lød: Hvor mange forskellige cykelnumre kan der laves?) med 28.

Håber virkelig ikke det, er alt for indviklet det, jeg har skrevet!

Og tusind tak på forhånd !!!

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2015 af SuneChr

Man skal udfylde fem felter i et skema
|   |   |   |   |   |
1. felt udfyldes på én måde, B
2. felt udfyldes på én måde, B
3. felt udfyldes på ni måder,  1, 2, ... , 9 
4. felt udfyldes på ni måder,  1, 2, ... , 9
5. felt udfyldes på ni måder,  1, 2, ... , 9
Gang nu antallet af måder for hver af felterne i skemaet.

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2015 af hstreg (Slettet)

Du kan vælg udfylde andet felt på 29 måder (der er præcist 29 bogstaver i vores danske alfabet)!!

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2015 af Soeffi

Første felt kan udfyldes på 29 måder (A-Å), andet felt på en måde (det skal være samme bogstav som i første felt). Tredje felt kan udfyldes på 9 måder ligesom fjerde og femte. Dette giver 29·1·9·9·9 = 21.141.

Svar #4
18. maj 2015 af VanessaStahl (Slettet)

Tak for jeres svar. Ikke for at være på tværs, men kunne man ikke også bare sige 29 gange 27 ??

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. maj 2015 af Therk

I øvrigt et fremragende eksempel på hvordan man stiller et godt spørgsmål herinde. Tak!

Skriv et svar til: Sandsynlighed - tælling og chance

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.