Matematik

Bestem de to værdier af k, for hvilke ligningen f (x)=k har præcis 2 løsninger.

19. maj 2015 af jansobieski (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hey allesammen, kan ikke finde hoved og hale i denne opgave, nogen der vil hjælpe?

opgavebeskrivelsen er vedhæftet som et screenshot

Vedhæftet fil: screen.png

Svar #1
19. maj 2015 af jansobieski (Slettet)

den er forresten UDEN hjælpemidler :I 

Brugbart svar (1)

Svar #2
19. maj 2015 af Soeffi

Brugbart svar (1)

Svar #3
19. maj 2015 af OnceUponATime (Slettet)

Du finder x-værdierne til toppunktet. Indsætter x-værdierne i f(x), og løser så f(x). Herved får du to værdier for f(x), fordi der er to værdier på 2.aksen til toppunktet. Disse er dine k-værdier :)

Brugbart svar (1)

Svar #4
19. maj 2015 af mette48 (Slettet)

Der er 2 løsninger der hvor der er lokalt max og der hvor der er lokalt minimum. Det er de samme steder hvor der er vandret tangent for grafen.

sæt f'(x)=0 og løs den fremkomne ligning, du får 2 løsninger. Indsæt løsningen i f(x), så får du k

Svar #5
20. maj 2015 af jansobieski (Slettet)

hmm, OnceUponATime siger at det er toppunktsformlen der skal bruges mens du mette48 siger at jeg skal sætte den differntierede funktion = 0. Når jeg gør det og løser andengradsligningen, så får jeg x =3 og x=1 men hvis jeg sætter dem ind i den ikke differentierede funktion, så får jeg jo 2 forskellige tal og ikke det samme tal K ? 

Brugbart svar (1)

Svar #6
20. maj 2015 af OnceUponATime (Slettet)

Jamen det er jo det samme #5. At du anvender toppunktsformlen eller løser f(x)=0. Du finder stadigvæk to x værdier, svarende til, hvor der er toppunkt.

Herefter indsætter du x-værdierne i f(x) og løser f(x1) og f(x2). Du får to værdier. Disse to værdier er k.

Det er det samme mig og mette48 har skrevet, mener jeg :)

Svar #7
20. maj 2015 af jansobieski (Slettet)

Det har du selvfølgelig ret i :D Så K kan godt være = 27 v 4 ? Det er i hvertfald det jeg har fået ved at først differentiere og sætte den = 0 og finde x-værdierne og derefter sætte x-værdierne ind i den originale funktion. 

Brugbart svar (0)

Svar #8
10. august 2015 af Soeffi

#0 Generel bemærkning...

At løse f(x)=k med hensyn til x betyder rent grafisk at finde x-værdierne til skæringspunkterne mellem kurverne y = f(x) og y = k.

På tegningen er vist eksemplet k=3. Som man kan se, er der tre skæringspunkter i dette tilfælde.

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. august 2015 af Eksperimentalfysikeren

Din metode ser rigtig ud, men jeg får et andet resultat. Prøv at skrive mellemresultaterne.

Brugbart svar (0)

Svar #10
10. august 2015 af OnceUponATime (Slettet)

Opslaget blev skrevet i maj?

Jeg tror at opgaven er lavet færdigt lang tid siden..

Brugbart svar (0)

Svar #11
10. august 2015 af Eksperimentalfysikeren

Ja, det kan jeg se, jeg har vist været lidt søvnig. Og jeg er vist ikke den eneste!

Skriv et svar til: Bestem de to værdier af k, for hvilke ligningen f (x)=k har præcis 2 løsninger.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.