Matematik

Hjælp til matematik B disposition - Differentialregning som hjælp til funktionsundersøgelser

21. maj 2015 af SetSailForFail (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg er snart nået til vejs ende med mine 20 matematik dispositioner, men der er et spørgsmål som går mig lidt på nerverne, eftersom jeg ikke helt kan finde ud af hvad det præcist er jeg skal/hvordan jeg skal sætte den op. 

Derfor håbede jeg på at der måske er et kvikt hoved herinde et sted, som kunne lyse det op for mig.

Spørgsmålet og stikorderne dertil er vedhæftet oplægget.

Mvh,

NIchlas

Vedhæftet fil: spørgsmål 11.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2015 af Toonwire

Hej

Det er for mig at se bare en kluntet måde at beskrive hvad differentialregning går ud gå.

Det handler sådan set bare om at redegøre for bare af de ting der er beskrevet i stikordene.
Ved en fremlæggelse kunne man starte med at tegne en graf med en eller anden funktion og så redegøre for begreber som hastighed, acceleration, monotoniforhold (ekstrema) og hvordan man kan se dem visuelt.

Helt konkret; hvordan hjælper dét at kunne differentiere en funktion med, at beskrive en grafen for dennes forløb.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. maj 2015 af Toonwire

Jeg har lavet en lille illustration der måske kan hjælpe dig lidt på vej.
Her har jeg anvendt differentialregning til at finde et par ekstrema som ses som de vandrette tangenter i ekstremumspunkterne.

Den grønne linje er tangenten i punktet (-2\pi+0.5, f(-2\pi+0.5)) 
Fundet ved t(x)=f'(x_0)(x-x_0)+f(x_0)


Svar #3
24. maj 2015 af SetSailForFail (Slettet)

Takker for dine svar + eksempel @Toonwire! var lige det jeg manglede,

Dog har jeg en enkel ting jeg er tvivil med, er det forkert at sige at grafen også er præget af proportinalitet eftersom den skærer i Origo? 

Mvh,

Nichlas


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. maj 2015 af Toonwire

#3

Hvad mener du med "præget af proportionalitet"?

Når noget er proportionalt betyder det, at når eksempelvis man øger x-værdien med 1 så vokser/aftager y-værdien, med en konstant faktor, tilsvarende.


Skriv et svar til: Hjælp til matematik B disposition - Differentialregning som hjælp til funktionsundersøgelser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.