Generelt

Dårligt snit ? Drop ud.

26. maj 2015 af MartinBrown (Slettet)

Hej Studieportalen

Jeg går i øjeblikekt på en stx uddanelsen og er i gang med mit 3 år, jeg er indstilelt til eksaminerne, osv. 

Mit problem er at jeg har fået nogle meget dårlige årskarrakterer, blandt andet nogle -3 og et par 00 og 02.

Jeg valgte så at søge ind på et studenterkursus, hvor jeg fik af vide at jeg kunne få merrit i nogle af mine fag og dermed starte fra andet år.

Jeg har haft Biologi på A niveau på mit nuværende stx gym, her fik jeg som årskarrakter 10 og 7 hendholdsvis skriftlig og mundtligt. Så vidt jeg har fået af vide kan jeg ikke få merit i et fag jeg har trukket eksamen i hvilket jeg har i biologi (Både skriftlig og mundtlig eksamen) medmindre jeg dukker op til de to eksaminer og får mine karrakter så kan jeg via mine årskarrakterer og eksamenskarratkeren i Bio A søge merit, til min nye ungdomsuddanelse. Da jeg snakkede med mit nuværende gym om det sagde de at det ikke kunne lade sig gøre, bare at dukke op til nogle eksaminer og så udeblive fra andre. Status er lige nu at jeg udeblev fra en dansk skriftlig eksamen. Efter en masse diskussion frem og tilbage kunne jeg se at det ikke førte nogle vejene , mit nuværende gym tilbød mig at jeg kunne gå op i skriftlig dansk (altså de vil se bort fra jeg ikek dukkede op og indstille mig til dansk eksamen, tror det var syge eksamen)
PÅ EN BETINGELSE: at jeg færdiggøre STX uddanelse hos dem. Jeg fik valget om at tage til alle eksaminerne og få STX beviset, eller at droppe ud uden min bio eksamen og dermed ville jeg ikke kunne søge merrit. Jeg sagde selvfølgelig ja til det første om at dukke op til alle eksaminer og fuldføre stx, det nægter jeg dog at gøre med sådan et snit jeg ikke kan bruge til det jeg gerne vil læse videre til. Har fået af vide af mange venner som heller ikek fik det bedste snit, at hvis de kunne skrue tiden tilbage havde de taget et år om. som sagt jeg vil ikke ende med et dårligt snit har ikek noget problem med at tage et år om. Mit spørgsmål er så, kan jeg godt spille med på ideen om at jeg dukker op til alle eksaminer helt frem til jeg har været oppe til bio eksaminerne også derefter droppe ud, for så har jeg i princippet været til eksamen i bio A og kan søge merit, og på samme tidspunkt har jeg ikke færdiggjort stx uddanelsen da jeg jo ikke dukker op til den sidste AT eksamen.

Jeg er rimelig sikker på at den eneste grund til at gymnasiet ikke går med til at jeg kun dukker op til bio eksaminerne er fordi de får en sjat penge for hver elev der går ud af deres gym med eksamensbeviset..

jeg har tænkt mig at dukke op til alle eksaminer og spille med på deres ide om at færdiggøre også efter min bio eksaminer så droppe ud, jeg er bare bange for om de på en eller anden måde kan spænde ben for mig, nægte mig merit, nægte dokumentation for min eksamen, eller nægte mig at droppe ud, nu når jeg mangler 1 eksamen (AT eksamen som er den sidste eksamen) er bange for de f.eks. bare siger jamen du dukkede ikke op -3 til dig og hvers god dit bevis. 

jeg har haft det virkelig dårligt over hele tiden at skulle gå rundt med den tanke og jeg vil gerne have afklaret om det jeg vil kan lade sig gøre..

Sorry for den lange besked men blev jo nødt til at uddybbe min situation så alle detaljerne ligger klart, kan jeg altså dukke op frem til bio eksaminerne, så droppe ud (ikke færdiggøre det stx jeg går på nu) også til sommer starte ny uddanelse også få merit i min Bio A da jeg har været oppe til eksamen og fået årskarrakterer i det.

Håber jeg kan få et svar på mit spørgsmål, som har plaget mig det sidste lange stykke tid, har spurgt vejledere og de kan heller ikke komme med et ordentligt svar, derfor spørger jeg nu herinde i håbet om et svar.

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

noget rodet og desværre dårlig situation at stå i. Jeg har ikke mange råd til dig, faktisk ingen, da jeg ikke helt er klar over hvad du spørger om. Jeg synes bestemt ikke om at du indgår en aftale du ved at du ikke kan (eller vil) overholde.

Hilsen Lars


Svar #2
26. maj 2015 af MartinBrown (Slettet)

Har desværre ikek rigtig nogle mullighed, enten var det færdiggøre stx hos os, eller drop ud nu..

dropper jeg ud nu kan jeg ikek få merrit i min bio a, da jeg jo ikek dukker op til eksamen.

vælger jeg at færdige stx kommer jeg ud med et dårlig snit, som jeg ike kan bruge til noget..

Ved godt at det er utrolig dårlig stil ike at holde noget man har en aftale om, men de tvinger mig jo nærmest til at færdiggøre den, så jeg tænkte at jeg bare spiller med også dropper ud efter bio eksamen, så får jeg min merit og færdiggøre ikke min stx, spørgsmålet var bare hvis jeg gøre dette kan mit nuværende stx gym spænde ben for mig på nogen måde, forhndre mig i at melde mig ud, eller nægte dokumentationen til at jeg har været oppe i bio for gøre de det, har jeg jo ikke bevis for jeg har været oppe til bio eksamen også er der ingen merit.. ville jeg skyde mig selv i foden hvis jeg gik med til deres lille aftale for så at droppe ud og få min merrit. kan de på nogen måde forhindre min plan..


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2015 af aee4bd941f8b4d9e39210c06c44fcb71 (Slettet)

Hej

Få afsluttet skidtet. Livet handler ikke om karaktere hhv. om de er gode eller dårligere. Hvis du har et mål og er målrettet i livet, skal du skam nok nå det uanset om der står -03 eller 12 på dit eksamensbevis. Tag istedet den situation du står i som en lærestreg og benyt denne erfaring senere i livet, hvilket er meget mere værdifuldt end nogle udefinerbare tal. 

Held og lykke med det. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2015 af abdulhey (Slettet)

Forstår ikke rigtig din tankegang ved bare at give op, du er tredje års du har nogle eksaminer, bare duk og få dit bevis. Det var da en utrolig irriterende holdning at have til det hele. Sorry, men det måtte sgu ud.


Svar #5
26. maj 2015 af MartinBrown (Slettet)

Det jo ikke fordi jeg synes hele det her rod er særlig sjovt..

Sket er sket, faktum er at jeg har et meget dårlig snit, og no offense men de eneste ting jeg nogensinde kommer ind på er de uddanelser der kun kræver en Studentereksamen hvilket ikke er det jeg har i tankerne, hvorfor ikke tage året om rette op på mit snit, komme ud med et snit som jeg så kan bruge til at søge ind på den drømmeuddanelse jeg gerne vil ind på. Håber du kan se hvad det er jeg mener, jeg nægter bare at sige jamen det var det også give op, jeg bider tænderne sammen, har begået en fejl og prisen er at jeg må tage året om, og den vil jeg med glæde betalehvis jeg så kan komme ud med et snit jeg rent faktisk kan bruge til andet end at læse til pædagog.. Hvorfor nøjes med et snit på 2 når jeg ved at jeg kan mere, når jeg ved at jeg sagtens kan komme op og få et snit på 7+. På den korte sigt vilel det nok være smartest at færdiggøre STX nu, men jeg er bare overbevist om at jeg så om 10 år sidder og fortryder som ind i helvede at jeg ikke tog det år om og gav den en skalle lige til sidst.. Det er nok den tankegang jeg sider med nu, og jeg giver skam ikke op, hvis jeg havde sat mig for at give op havde jeg da bare droppet det hele, og ikke startet uddanelse igen. Jeg prøver rent faktisk at rede de gode karrakterer jeg har også rette de fejl jeg har begået, så jeg kan komme ud med en Studentereksamen til næste sommer.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. maj 2015 af aee4bd941f8b4d9e39210c06c44fcb71 (Slettet)

Du har jo svaret selv, hvorfor så spørge herinde og bruge mere energi på at komme frem til den samme beslutning, om netop at droppe ud og tage året om? Tag en beslutning, stå ved den beslutning og kom videre, alt andet ville være spild af tid og energi. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. maj 2015 af anonym000

Ø

- - -

...............


Svar #8
26. maj 2015 af MartinBrown (Slettet)

Okay jeg prøver lige igen :) Mit spørgsmål er ikke hvorvidt jeg skal fortsætte med at færdiggøre min stx eller tage om, for jeg tager om lige meget hvad, det har jeg fundet ud af med mig selv efter at have tænkt tingene igennem.

Mit spørgsmål er

Hvis min eksamensplan ser følgende ud:

Dansk Skriftlig 22/05-15 (DUKKEDE IKKE OP TIL DENNE EKSAMEN!)

Samfundsfag skriftlig: 27/05-15

Biologi: 29/05.15

Biologi Mundtlig: 06/06-15

Dansk mundtlig 13/06-15

AT eksamen: 23/06-15

For at få merrit i et fag man har trukket, skal man dukke op til eksamen herefter kan man få merrit for den karrakter der gives henholdsvis ved årskarrakteren for faget og merrit for den karrakter der gives ved eksamen til faget.

Hvis jeg dukker op frem til Biologi Mundtlig eksamen, det vil sige jeg dukker op til Bio skriftlig og mundtlig og Samf skriftlig, men ikke dukker op til Dansk mundtlig og AT eksamen, fordi jeg dropper ud lige efter jeg har været oppe til Bio mundtlig, Så er jeg jo ikke student da jeg ikke har været oppe til alle eksaminer.. Men jeg har været oppe i Bio skrift og mundtlig og kan dermed få min merit hvilket er ideen med det hele..

hvis jeg gør det jeg har beskrevet, kan mit nuværende gym så godt på en eller anden måde spænde ben for mig. Kan de nægte mig merrit, i bio A, kan de forhindre at jeg dropper ud, eller i værste tilfælde kan de bare sige, da du ikke dukker op til de sidste 2 eksaminer men har været tilstede under de første, så får du bare -3 for dem du ikke dukkede op og så er du student. Kan de en af disse ovenstående ting...

Hvis ja så forhindrer dette jo min plan som jeg prøvede at forklare med at starte om på et andet STX gym, kan de ikke gøre noget i det sekund jeg har været oppe til eksamen i bio også melder mig ud, så er det dét jeg vælger at gøre, for at få min merrit og tager så året om uden at blive student. Dette er mit spørgsmål ikke om jeg skal tage om eller ej, for jeg er fast besluttet på at tage om..

Håber det er lidt nemmere at forstå nu ? eller giver det stadigvæk ingen mening?


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. maj 2015 af aee4bd941f8b4d9e39210c06c44fcb71 (Slettet)

Ja det giver mere mening. Men du leger lidt med ilden her, alle gymansier vil hellere end gerne have at så mange aflsutter deres studentereksamen, for derved at få deres statsprovison på 15000 kr. pr. afsluttet elev. Så hvis du viger ud fra mængden eller du åbenlyst prøver at "snyde" dig igennem, ved at lave krumspring som disse, så skal dit gymnasium nok sørge for at det bliver en mindre sjov affære, så du fortryder dit valg i første omgang. Det hele handler desværre om penge i denne verden. Dit gymnasium har magten og at begynde at stille sig op i mod deres "fabrik af studenter", er de mindre glad for skal jeg sige. Desværre en kedelig realitet. 


Svar #10
26. maj 2015 af MartinBrown (Slettet)

Det var også det jeg fik analyseret mig frem til ud af den samtale jeg havde med mit gym, det var nærmest som om at de gav mig de to mulligheder: drop ud nu, eller færdiggøre, men jeg bryder jo ikke nogle regler, vil jeg selv mene, jeg bøjer dem til min egen fordel (for at få min merit) men det var egentlig det jeg vil vide, jeg snakkede med en vejleder hun sagde at det SKAL vedlægge dokumentation hvis jeg har været til eksamen, er bare mere bange for at de nægter mig mulligheden for at droppe ud eller på en elelr anden måde ødelægger tingene for mig.. nu tager jeg hvertfald op til mine eksaminer frem mod biologi også dropper jeg ud efter bio eksamen.

I princippet har jeg jo været til eksamen og da det kan dokumenteres må jeg vel kunne få merrit, og kan ikke se hvordan en student ikke selv kan vælge om han/hun ønsker at droppe ud.. Men kan godt se at det jeg har gang i ikke er verdens bedste ide. I værste tilfælde dropper jeg ud, uden at få den merrit også må jeg tage den med mit nye uddanelsessted til sommer.. 

Føler mig bare lidt trådt på, at de vælger at sige "Gør uddanelsen færdig" bare så de kan få deres skide penge, det er jo ikke optimal rådgivning/vejledning, og var nok også lidt sur over det da det gik op for mig under samtalen at det var dét de var ude efter, det nok derfor jeg tænker på at lege med på deres ide, for så at "snyde dem".

Men ellers tak for svaret :-)


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. maj 2015 af aee4bd941f8b4d9e39210c06c44fcb71 (Slettet)

Held og lykke med det ihvertfald :-) Håber det går op i en større enhed i sidste ende.

Brugbart svar (0)

Svar #12
29. maj 2015 af ramobaro

Du kunne bare have meldt dig syg til en eksamen og lade dit snit stå åbent. Herefter kunne du rette op på de karakter som du ønskede gennem en HF. 

Der er mange der gør det og har hørt nogen har fået deres snit op fra 4 (tror jeg nok det var) til ca. 10.

Du skal self. ikke informere gymnasiet om din plan. 


Svar #13
31. maj 2015 af MartinBrown (Slettet)

Så længe man vel ikke har taget alle sine eksaminer er eksamensbeviset vel stadgivæk åbent, og der har jeg endnu ikke gjort :)

Var oppe til en samtale med ledelsen på mit gym, og der fortalte jeg dem jo om at jeg ville droppe ud og tage om et andet sted, men at jeg gerne ville dukke op til nogle eksaminer for at få merit. (Det var vel godt nok dumt, nu jeg tænker over det) 

Men var mere bange for hvis jeg meldte mig syg til mine 2 første eksaminer så ville de fatte mistanke og jeg frygtede at de så vilel smide mig ud, så jeg ikke kunen tag de eksaminer jeg ville og få merit. 

Så jeg dukkede op til dem, og nu tager jeg mine biologi eksaminer også dropper jeg ud ummidelbart efter, jeg har været oppe i dem, også er mit snit bevis stadigvæk åbent, da jeg ikke har været oppe i alle eksaminer..

Tog hvertfald op i de eksaminer (Dansk og samf skriftlig) selvom jeg ikke vil have merit i dem, mere for at ledelsen tror at jeg har tænkt mig at afslutte og blive student i år.. også det vel også en form for træning til en evt. eksamen jeg kan trække næste år..


Skriv et svar til: Dårligt snit ? Drop ud.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.