Matematik
Begrænsninger ved funktioner?
Hej
Jeg ved, at der for den eksponentielle funktion gælder, at skal være større end nul, og at dette hermed er en begrænsning. Men er der så andre?
Og hvad med ved potens og lineær?
Svar #1
05. juni 2015 af Brusebad (Slettet)
Hvad mender du med at den eksponentielle funktion skal være større end nul?
Svar #4
05. juni 2015 af Brusebad (Slettet)
Jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Hvorfor mener du at a > 0 er en begrænsning? Mængden af eksponentielle funktioner ville selvfølgelig være større hvis kravet a > 0 blev droppet, men det har jo ikke noget med den specifikke eksponentialfunktion at gøre, og jeg forstår derfor ikke hvorfor du mener at a > 0 er en begrænsning.
Svar #5
06. juni 2015 af Yofo (Slettet)
Jeg er heller ikke sikker selv om hvorvidt dette er sandt. Det jeg prøver at finde ud af er hvilke begrænsninger der er ved de forskellige modeller, fx hvilken begrænsning er der ved en eksponentiel model osv.
Svar #6
06. juni 2015 af Brusebad (Slettet)
I en eksponentiel model / funktion vil der være uhæmmet vækst (såfrem definitionsmængden er ubegrænset), hvorfor den eksponentielle model ikke tager højde for årsager til vækst. Forstået på den måde, at der ofte kun forekommer eksponentiel vækst indtil et vist trin. Tag f.eks. et biologisk system, og lad os antage at tilvæksten af en dyreart kan beskrives ved eksponentiel vækst. Antagelsen i en sådan situation vil ofte kun være rimelig indtil dyrearten når en vis størrelse, f.eks. fordi der begynder at mangle mad/næring.
Jeg kan se at du har angivet A-niveau, så jeg antager at du har mat A. I den forbindelse har I måske haft om logistisk vækst som du evt. kan sammenligne eksponentiel vækst med.
Svar #7
06. juni 2015 af Yofo (Slettet)
Nååår! Det giver mening, og ja, vi har haft om logisisk vækst, så mange tak!
Skriv et svar til: Begrænsninger ved funktioner?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.