Fysik

Gnidningsmodstand i væske

08. juni 2015 af vapser - Niveau: B-niveau

Hej alle, håber i kan hjælpe mig..

Hvis man nedsænker et legeme i en væske.. Er gnidningsmodstanden så proportional med kvadratet på hastigheden?

Tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2015 af peter lind

Den er proportional med hastigheden


Brugbart svar (1)

Svar #2
09. juni 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Som ved luftmodstand afhænger væskemodstanden af Reynolds tal. Ved lave hastigheder (laminar strømning) er væskemodstanden proportional med hastigheden. Ved høje hastigheder (turbulent strømning) er væskemodstanden proportional med hastighedens kvadrat.

Overgangen fra laminar til turbulent strømning bestemmes af Reynolds tal, der principielt beregnes på helt samme måde, hvad enten der er tale om luft eller væske, om væsken er vand eller olie, osv.


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juni 2015 af hesch (Slettet)


Svar #4
09. juni 2015 af vapser

Mange tak for det, det var lige hvad jeg skulle bruge!
 

Må jeg også lige spørge dig, om det der står under gnidningsmodstand i denne forsøgsvejledning er korrekt? (Selvfølgelig på et noget lavere niveau)

Kan man godt have en resulterende kraft på 0 selvom legemet bevæger sig?

Vedhæftet fil:forsøgsvejledning.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juni 2015 af peter lind

Med de hastigheder, der er tale om her vil jeg tro at gnidningskraften er proportional med hastigheden. Det kan du nu selv se hvad der stemmer bedst med dine målinger. Ellers ser det godt nok ud.


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. juni 2015 af peter lind

ad dit sidste spørgsmål ja husk på inertiens lov: Hvis et legeme ikke er påvirket af nogen kræfter ligger enten legemet stille eller det bevæger sig med konstant hastighed


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. juni 2015 af hesch (Slettet)

#5:  Ad:  Med de hastigheder, der er tale om her vil jeg tro . . . .

Hvilke hastigheder er der da tale om ?


Skriv et svar til: Gnidningsmodstand i væske

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.