Erhvervscase

Flytte til forskellige lande mens man er advokat?

09. juni 2015 af StxAndSuch

Hej med dig!

Håber du kan hjælpe mig, jeg overvejer stærkt at uddanne mig til advokat, men jeg ved også at jeg gerne vil flytte til nogle forskellige lande og bo i mit liv. Der er jo forskellige love og den slags i hvert land, så er det ikke muligt? Man kan ikke finde svar på sådanne spørgsmål nogle steder, så ved ikke om det bare er mig der stiller dumme spørgsmål... Men det ville være rart med et svar :-D


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. september 2015 af pema66 (Slettet)

Nu er det et noget sent svar, men håber det kan bruges alligevel. 

Generelt kan på jura sondres mellem national ret og ret der anvedes i flere lande, som traktater og retsakter udstedt af supranationale institutioner (EU). Det er klart, at du kan udøve sidstnævnte på lige fod internationalt med verdens øvrige jurister. 

Vedrørende anvendelsen af den danske nationale ret, så gælder, at der faktisk er en ret stor række firmaer i udlandet, der har brug for en person med kendskab til dansk ret i forbindelse med udøvelsen af deres virksomhed. Tilsvarende er der brug for ambasadører, såfremt dette er mere din stil. Til slut skal anføres, at selve udøvelsen af advokatvirksomheden ikke er den samme uafhængigt af hvilket område du beslutter dig for at arbejde indenfor, f.eks. møder en forsvarer (som hovedregel) meget ofte i retten, mens andre måske kun møder 2 gange gennem deres liv (eller måske aldrig, men den eneste måde at blive advokat på er at møde for byretten). Dette giver en meget stor mulighed for faktisk at bo og arbejde i andre lande, mens man udøver virksomhed i Danmark. Primært ses dette udnyttet for den skattemæssige gevinst. 

Vedrørende anvendelsen af andre landes national ret i andre lande, er dette meget restriktivt. Dette hænger  ganske åbenbart sammen med, at advokaterne og juristerne et langt stykke hen af vejen har afgørende indflydelse på fortolkningen af love og selve anvendelsen af disse. Det er derfor for et land betænkeligt at lade en person uden embedseksamen udøve virksomhed. Du kan selv forestille dig problematikken, hvis en dommer fra et commen law land fik lov til at virke som dommer i en dansk sag. Derfor vil den altovervejde regel være nej. Indenfor EU-retten, mener jeg, at der er en enkelt sag, der modificerer dette udgangspunkt, men dette vil givetvis ikke have nogen relevans i dit tilfælde. 


Skriv et svar til: Flytte til forskellige lande mens man er advokat?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.