Biologi

hjælp i biologi c, eksamensspørgsmål

09. juni 2015 af stephanie94mm (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle :) 
Håber virkelig at der er nogen søde mennesker der ude som vil hjælpe mig! Jeg skal op i Biologi c i morgen tidlig, og mangler 3 underspørgsmål, som jeg har lidt svært ved og som jeg håber at nogen kan hjælpe mig med at besvare, bare et af dem og så er jeg glad. Er lidt bagefter fordi mine eksamener ligger meget tæt. 
Det er noget omkring "Nedarvning af udvalgte egenskaber" . Jeg har lavet noget til b´eren, men er gået i stå..

b)Gøre rede for hvordan nedstående egenskaber nedarves. Du skal komme ind på hvor mange allele gener, der indgår samt dominansforholdene: - Øjenfarve - ABO blodtype - Blødersygdom Du kan med fordel inddrage forsøget om ”blodtypebestemmelse”.

Allele gener: Gener der koder for det samme, for eksempel hudfarve, øjnfarve, køn.
Genotype: kombinationen af gener.
Fænotype: Hvordan generne kommer til udtryk.
Homozygote: To ens gener for eksempel (BB og bb)
Hetrozygote: to forskellige gener (Bb)
Dominante gener: Gener der hvis de optræder i en persons genotype, bliver bestemmende for personens fænotype.
Recessive gener: Gener der er vigende for dominante gener, for at dette gen skal komme til udtryk i fænotypen skal man være homozygot.

c) Diskutere hvordan arv og miljø har betydning for et individs fænotype. Du kan inddrage nedenstående eksempler: - Fedme - Diabetes - Øjenfarve

d) Hvis tiden tillader det, kan du give et eksempel på en bioteknologi, der kan fremstille kunstig insulin, som anvendes af diabetikere.

Håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe :) !!!! 


Skriv et svar til: hjælp i biologi c, eksamensspørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.