Kemi

Kemisk Ligevægt

11. juni 2015 af Ashwinra (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogen som ved om det er farligt når man arbejder med ligevægt?? Er der noget sikkerhed, kan man risikere at der bliver dannet et giftig stof??

Er der nogen der ved hvordan man kan bruge ligevægtslovens udnyttes ved produktion af kemiske stoffer f. eks. ammoniak

Plss hjælp
Vh Ashwin 


Svar #1
11. juni 2015 af Ashwinra (Slettet)

Plsss, jeg stræber virklig efter hjælp 


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2015 af mathon

Produktion af ammoniak
Haber-Bosch
500°C og ca. 200 bar:

                                        3\, H_2\; _{\textit{(g)}}\; \; +\; \; N_2\; _{\textit{(g)}}\; \; \overset{Fe\; Al_2O_3}{\rightleftharpoons} \; \; 2\, NH_3\; _{\textit{(g)}}

    ligevægtsbrøk:
                                                 \frac{{p_{NH_3}}^2}{{p_{H_2}}^3\cdot {p_{N_2}}}=K_p
 


Svar #3
12. juni 2015 af Ashwinra (Slettet)

Nu spørger jeg måske lidt dumt, så Haber-Bosch bruger det, men forstår ikke hvorfor der stor Fe Al2O3??

Vil du hjælpe igen??

Er der noget sikkerhed du måske kender til??


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juni 2015 af mathon

                              3\, H_2\; _{\textit{(g)}}\; \; +\; \; N_2\; _{\textit{(g)}}\; \; \overset{\mathbf{\color{Red} Fe\; Al_2O_3}}{\rightleftharpoons} \; \; 2\, NH_3\; _{\textit{(g)}}

de med rødt fremhævede stoffer er katalysatorer.

500°C og ca. 200 bar giver al mulig grund til sikkerhed.


Svar #5
12. juni 2015 af Ashwinra (Slettet)

Kunne du måske beskrive den proces der sker da jeg ikke er den skapeste i kemi...

Plss


Skriv et svar til: Kemisk Ligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.