Fysik
Beta minus henfald & beta plus henfald
Jeg forstår ikke helt proceccen i de to typer af henfald
altså hvordan en neutron omdannes til en proton og efter udsender en elektron og en anti- neutron & hvordan en proton omdanner sig til en neutron?
Jeg forstår bedre tegninger end ord, så er der en som evt. lige kunne tegne en skitse af processen?
( Kan ikke helt forstå dem på google)
Svar #1
15. juni 2015 af mathon
en neutron omdannes til en proton under udsendelse af en elektron og en antineutrino

en proton omdannes til en neutron under udsendelse af en positron og en neutrino

Svar #2
15. juni 2015 af pigen001 (Slettet)
Jeg forstår kun den del, hvor vi har en atomkerne og en neutron omdanner sig til en proton.. Hvad er en antineutrino egentlig?
Svar #4
16. juni 2015 af pigen001 (Slettet)
Jeg forstår det stadig ikke helt
v er jo det græske bogstav for ny - men hvordan kan v så være neutrino, og når der kommer streg over v'et, så det antineutrino. Men hvordan kommer neutrino og antineutino?
Altså jeg forstår, at portoner og neutronerne de er jo inden i atomkernen, men hvor kommer neutrino og antineutino fra? det forstår jeg ikke helt
Undskyld jeg virker så forvirret, men skal op til eksamen snart, så vil gerne forstå det helt til bunds.
Skriv et svar til: Beta minus henfald & beta plus henfald
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.