Matematik
Lineær regression
Hej.
Jeg har her en opgave om lineær regression, hvor man havde undersøgt sammenhængen ml. mængde af gødning og diameter på et træ, som man så havde målt over 10 år. Derefter skulle jegfinde en funktion.
f(x)=0.038854x-3.68483
Jeg har defineret x som værende mængde af gødning og f(x) som tilvækst i diameter det pågældende år, mens 0.038854 er væksten pr. år. Men spørgsmålet er så, hvad siger -3.68483 om funktionen? Og er det øvrige korrekt?
Hjælp modtages med kyshånd
Svar #1
10. juli 2015 af SuneChr
Jeg vil formode, at den lineære funktion f (x) = ax + b fremstiller træets diameter som funktion af tiden.
f (x) er diameteren til tiden x , hvor x = 0, 1, 2, ... , 10 år. a er mængden af gødning, der tilføres pr. år. b er træets diameter til tiden x = 0 . b skulle da, efter denne formodning, ikke kunne blive negativ.
Svar #3
11. juli 2015 af Eksperimentalfysikeren
#1 x er ikke tiden, men mængde af gødning.
#0 Du har rod i dine betegnelser. Hvis f(x) = ax+b, og f(x) er tilvæksten af diameteren pr år som fuktion af gødningsmængden, vil a være væksthastigheden pr mængde gødning, mens b er væksthastigheden, hvis der ikke gødes. Det ser ikke rigtigt ud, at b skal være negativ.
Kan du give en tabel med værdierne?
Prøv at afsætte værdierne i et koordinatsystem.
Svar #4
11. juli 2015 af SuneChr
Link til en lignende opgave.
Bemærk, # 0 : "Når man kommer op på en vis gødningsmængde, får man dog ikke ret meget ud af at gøde yderligere".
Svar #5
12. juli 2015 af peter lind
Du kunne prøve t lave en lineær regression hvor du i stedet bruger arealet som parameter. Alternativt kan du prøve potens eller eksponentiel funktion
Skriv et svar til: Lineær regression
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.