Generelt

Valg af studie computer?

15. juli 2015 af Nikoline12

Jeg skal til at starte på gymnasiet her efter sommerferien, og jeg skal ud og købe en ny computer til skolestart. Jeg har kigget på en Zenbook fra Asus og enten Lenovo yoga pro 2 eller 3. Den eneste store forskel på de 2/3 computere er tastaturet og skærmen. 

Hvad har i oplevet med disse computere eller har i nogle gode computere til gymnasiet som i kan anbefale. Den skulle gerne kunne holde alle 3 år. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juli 2015 af anonym000

Hvis du har råd til en Macbook synes jeg du skal købe den. Hvis du vælger at købe en Macbook, så skal du huske at du får 6-8% studierabat. Du skal bare vise din optagelsesbrev.

Nu ved jeg ikke hvilken Zenbook du har kigget på, men de er også gode. Hvis jeg var dig vil jeg gå uden om Yoga.

Hvis du vil have en god computeren for billige penge skal du købe en Medion Akoya ! 

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. juli 2015 af OnceUponATime

Jeg har en asus. Rigtig god computer! En Samsung holder også! Jeg har haft en der holdte 5 år, og sagtens kunne holde flere år endnu, men blev ret træt af at have den samme computer!! Den var heller ikke langsom eller noget.

Personligt ville jeg ikke anbefale en Mac. Det skal lige siges at jeg ikke selv har erfaring med Mac, men mange i min klasse har haft alvorlige problemer med Mac når de løser deres opgaver.
Blandt andet når man skal aktie store opgaver på mange sider såsom DHO, SRO og SRP, men også i matematikafleveringerne. Desuden er det mange programmer der er gode at have på computeren, som der indtil videre ikke findes en version til på Mac

Men som sagt har jeg personligt ikke selv haft erfaring med mærket, men viderebringer bare mine venners oplevelser. Det er en god computer, men den er ikke vildt egnet til de store opgaver nogle gange... Ved ikke.

Jeg kan dog klart anbefale en asus eller Samsung. Billige og gode!!

Brugbart svar (1)

Svar #3
16. juli 2015 af anonym000

#2

ad "Det skal lige siges at jeg ikke selv har erfaring med Mac, men mange i min klasse har haft alvorlige problemer med Mac når de løser deres opgaver. "

Det er jo deres problem :-)

Hvis man har rige forældre så er en Macbook den bedste løsning :-)

Jeg er ikke fan af Apple, men man kan ikke benægte at de har den bedste computer og tablet på markedet.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juli 2015 af GoldenAge7 (Slettet)

Lenovo T440S slår alle konkurrenterne ude af spillet. Asus, Mac og HP kan ikke leve op til dens standarts :D


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juli 2015 af K92H (Slettet)

Jeg har selv en Macbook Pro, som jeg er virkelig glad for. Har aldrig haft problemer med den, og alt kører fejlfrit. Styresystemet skal man lige vænne sig til, men jeg synes, at det kører bedre og mere stabilt end Windows. 

Mac er efterhånden ved at være meget udbredt, så størstedelen af de programmer man kan få findes også til mac, og i værste fald er der gode alternativer til programmer, der kun findes på Windows. 

Selvfølgelig er det ikke den absolut billigste computer på markedet, men tilgengæld er kvaliteten også noget helt andet. Den kan snildt holde i mange år, hvis du passer på den. 


Brugbart svar (1)

Svar #6
16. juli 2015 af ALMAMERENGUE

En Macbook Pro er et lorteprodukt forbeholdt lemminger, hipstere og idioter. Hvis det er hvad du er, så køb endelig en, det gør det jo blot lettere for andre at genkende hvad du er. 

Asus Zenbook er en dyr ultrabook, kendetegnet ved fart, design og mobilitet, men for en studerende er det et overdrevet spild af penge. Sådanne computere er målrettet overfladiske amøber der vil spille smart, og ikke rigtigt få udrettet noget produktivt. 

En Lenovo er god, og Yoga er fin. Prøv den dog først, for keyboardet kan være lidt for smalt. De har også andre modeller, nogle bedre end andre, men Lenovo er i hvertfald altid et godt bud på en studiebærbar. Dell kunne være et alternativ, og deres ultrabook 'XPS' er en af de få ultrabooks som rent faktisk er egnet til studiebrug. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. juli 2015 af GoldenAge7 (Slettet)

LENOVO ALL TEH WAY.


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. juli 2015 af anonym000

Det er vel tydeligt at denne "ALMAMERENGUE "  er en Windows-fanboy / Windows-fanatiker...

Man kan ikke andet end at smile af ignoranter som dyrker misundelse som deres hovedbeskæftigelse.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. juli 2015 af ALMAMERENGUE

Jeg har en Medion hvorpå jeg kører Linux, hvilket jeg har gjort i de sidste 3 år.

Men ok.


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. juli 2015 af GoldenAge7 (Slettet)

Anonym jeg tror ikk det er så meget med det at gøre... Mere at Windows er langt mere professionelt og virker med de fleste systemer, hvorimod Mac har mange huller inden for den tekniske område. Jeg har selv en MacBook Pro 512 SDD, 16 GB Ram, 2.1 GHz fra 2013 men holder stadig af min Lenovo T440S 256GB SSD, 1.9GHz. Dels fordi Lenovo er kendt for at have den bedste tastatur, holbarheden og samtidig får man 3 år garanti, hvor nogen kommer hjem til dig dagen efter opkaldet :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. juli 2015 af KitlerKat (Slettet)

Jeg vil heller ikke anbefale Mac, da det i høj grad skaber en del problemer i forbindelse med forskellige programmer man benytter i forskellige fag :-) 

Jeg havde en Yoga 2 i 13 dage, men valgte at bytte den, da jeg simpelthen ikke duer til touch-skærm (Jeg har en Nokia 3310)... Men jeg vil helt klart anbefale den som skolecomputer, hvis du kan finde ud af at bruge den!

Den vejer næsten intet, fylder ikke meget og skærmen kan vippes tilbage, så du har muligheder for at tage billeder, filme osv i undervisningen :-)
Jeg ved ikke så meget om GHz osv. men jeg blev i høj grad anbefalet den som skolecomputer, da jeg var på jagt efter en ny :-)

DOG! må jeg sige, at den manglende Num Lock knap og det lille tastetur ude i siden gik mig på, da jeg ikke kunne lave °-tegn osv :-(


Brugbart svar (1)

Svar #12
17. juli 2015 af Brusebad

Du nævner ikke hvordan du har tænkt dig at computeren skal indgå i dine studier, men jeg antager, at du primært vil skrive noter og søge efter information på nettet. I såfald vil jeg personligt vælge ud fra følgende kriterier:

1) Den skal være mobil og derfor ikke for tung (drop CD-rom drev og køb evt. et eksternt drev, og sørg for du har nok USB-stik)
2) Den skal være behagelig at bruge og derfor ikke have en for lille skærm/tastatur. Skærmstørrelse og tastatur hænger tit sammen.
3) Computeren skal køre windows.Årsagen til at vælge windows for mig ville være, at der er en række programmer som jeg har været glad for i gymnasiet, f.eks. one-note, og at mit indtryk er at office-pakken generelt er bedre til windows end den der findes til mac. Det gælder f.eks. ligningseditoren i word som mig bekendt ikke findes til wordversionen der kører på mac (jeg har dog ikke tjekket om den gør, jeg synes bare at huske noget om det, så det kan sagtens være forkert eller ændret). I tilfælde af at skolen kommer med en CD-rom / noget software eller lign. så er der ikke tvivl om det er kompatibelt med dit styresystem.

Punkt 1 og 2 er som udgangspunkt modstridende, og du må derfor foretage en prioritering. Personligt ville jeg gå efter et tastatur i fuld størrelse hvilket der plejer at være på 13 - tommerskærme eller derover; du får så ikke det numeriske tastatur (hvis 13 tommeren har 'normal' tastaturstørrelse vel at mærke).


Brugbart svar (0)

Svar #13
17. juli 2015 af Isabella11

Jeg har selv en MacBook Pro og har selv været rigtig glad for den

Til #12 vil jeg bare sige at der både findes OneNote og ligningseditor til Mac.

Desuden er de fleste programmer efterhånden kompatibel til begge styresystemer. Der er selvfølgelig nogle undtagelser, men størstedelen af alle programmer kan findes til både PC og Mac.

Jeg har både skrevet DHO, SRO og SRP på min Mac og har ingen problemer haft når jeg har afleveret


Brugbart svar (1)

Svar #14
17. juli 2015 af Soeffi

Jeg vil foreslå Windows Surface 3 Pro 128 GB i5; jeg kan lide den på grund af pennen og touch-skærmen. Den er dog forholdsvis dyr - ca. 8.000 kr. Desuden er den kun 12".


Brugbart svar (0)

Svar #15
17. juli 2015 af GoldenAge7 (Slettet)

køb en brugt på dba?


Brugbart svar (0)

Svar #16
17. juli 2015 af KitlerKat (Slettet)

Min ven har sådan en med pen og touch-skærm, og han fortæller, at den er guld værd!
Det er ofte langt nemmere at tegne grafer, modeller osv. end at skrive dem og opsætte tabeller :-)


Brugbart svar (0)

Svar #17
17. juli 2015 af Soeffi

#14

Skærmen er faktisk bedre end Apples Retina (jeg har begge dele). En svaghed er også strømkablet, der kan knække efter ca. et års tid, hvis man ikke forstærker det med gaffa-tape. Det kan dog erstattes af et USB-kabel, der bare ikke er lige så smart.


Brugbart svar (0)

Svar #18
17. juli 2015 af GoldenAge7 (Slettet)

køb en t440. Så sliåpper du for alt besværet :)


Brugbart svar (0)

Svar #19
17. juli 2015 af Maryannn

Køb en Microsoft Surface Pro 3! Den er vildt god, og jeg har ikke haft nogle problemer med den :)


Skriv et svar til: Valg af studie computer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.