Samfundsfag

Bedre til samfundsfag?

31. juli 2015 af Anonyyyym - Niveau: A-niveau

Jeg har samfundsfag på A og jeg skal efter sommer starte i 3.g. Jeg vil rigtig gerne forbedre min samfundsfag karakter fordi jeg får konstant 02 for mine afleveringer og i timerne har jeg ikke rigtig noget at sige. Min lærer siger jeg skal se nyheder osv, men ærligt jeg får intet ud af at se nyhederne og især ikke når det er noget der ikk interessere mig. Har i andre forslag? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. juli 2015 af 123434

Anbefaler denne kanal

https://www.youtube.com/user/rgsamf


Svar #2
31. juli 2015 af Anonyyyym

Tak #1, det er helt klart noget jeg kan bruge :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. juli 2015 af Stats

Din lærer siger at du skal se nyheder, men ærligt talt, så er det kun brugbart hvis du også tænker videre over det...

En beslutning har ofte positive og negative konsekvenser. Det er her, hvor du gennem 3 dejlige år med samfundsfaget skulle være i stand til at kunne spotte dem...

Prøv at tænke på, at eksamen vil være i stil med, redegør for [...]. Analyser udfordringer/konsekvenser ved [...]. Vurder [...].

Redegørelsen vil ofte være objektiv (nogen lærer formår at gøre redegørelsen subjektiv). Dvs, at når ser/læser nogen nyheder, så skal du være i stand til, at kunne redegøre for det pågældende emne. Det er også her du har rig mulighed for at bruge fagord. Prøv herefter at se på hvilke konsekvenser det medfører (både positive og negative) og se det i relation til det man ved fra lærerbogen. Hvilke mennesker berør det? Hvis det er lønnen for menneskerne, hvad sker der så med købekraften hos de pårørende? Hvad sker der med supermarkeder, banker, byggemarkeder osv, osv. (Husk hele tiden at finde positive og negative konsekvenser... Til sidst vurdere du om det er godt eller dårligt, og hvad du tror er bedst ud fra din faglige viden...
- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
31. juli 2015 af Anonyyyym

Men #3, kan jeg ikke lave en aflevering omkring demokrati f.eks. uden af at skulle se nyheder i det? Kan man ikke finde svarene i bøgerne? Jeg interessere mig ikke for samfundsfag, men selvom det ikke interesssere mig så burde jeg stadig kunne finde svarene i bøgerne? Jeg vil prøve at gøre mit bedste og hver eksta ekstra umage i min næste aflevering og spørge læreren for at være sikker, for jeg synes det er lidt underligt at jeg kan ryge helt ned på 02, når jeg selv synes det jeg skriver er fornuftigt...


Brugbart svar (1)

Svar #5
31. juli 2015 af Stats

02 er bestået.... Blooms taksonomiske niveau beskriver nogenlunde hvordan du kan dygtiggøre dig i fag...

Hvis du blot er ved viden, og forståelse, så vil du højest kunne få 4, prøv at have blooms taksonomi foran dig til din næste samfundsfags aflevering , og prøv at komme øverst op i rangstien
- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #6
04. august 2015 af Anonyyyym

Det vil jeg prøve, maaaange taaak :) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. august 2015 af Studscientpol (Slettet)

#3 og # 5. 

At blive bedre til samfundsfag sker ved at se nyheder som bidrager til ens interesse. Uden interesse kan man ikke blive bedre og innovativ. Sidstnævnte er ekstremt vigtigt i statskundskaben, da der hele tiden opfindes "løsninger" på verdens problemer. At se TV giver også mulighed for at forbinde den abstrakte teori i statskundskaben med noget konkret, f.eks. til at forstå hvorfor USA ikke går ind i Syrien og fjerner IS.  

At kunne skrive akademisk er noget man lærer på sigt, det bedste råd jeg kan give er at holde ens problemformulering og problemstillinger snævrer. På den måde er den røde tråd samt blooms taksoonomiske niveau sikret.

Vh en stud. Bsc. Scient. Pol. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. august 2015 af Stats

#7

Ja..? Vil nok hellere anbefale internettet i stedet for fjernsynet :-)

#0 og (#7)
Især, politikken.dk, børsen.dk, dr.dk (da denne site er gratis), berlingske.dk.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Bedre til samfundsfag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.