Kemi
Generelle reaktioner
Jeg har skrevet 5 stoffer som reagere med vand på følgende måde:
H3PO4 + H2O --><-- H2PO4- + H3O+
K + H2O --> KOH + H2
CO32- + H2O --><-- HCO3- + OH-
NaCl + H2O --> Na+ + Cl- + H2O
NH4+ + H2O --><-- NH3 + H3O+
Jeg har skrevet at nummer 1 3 og 4 er ligevægte (Puffersystemer), men jeg skal så forklare, hvorvidt de vandige opløsninger reagere surt, basisk eller neutralt - hvordan ser man det?
--------------------------------------------
2C2H5OH + O2 --> 2CH3CHO + 2H2O
Ved et uhel bruger man et stort overskud af O2 - hvilket stof vil der kunne blive dannet?
Jeg tænker at det er aldehyden (Produktet fra den ovenstående reaktioner) der så bliver oxideret til en carboxylsyre, men jeg er meget usikker :D
Svar #1
13. august 2015 af Heptan
Du mener vel at 1, 3 og 5 er ligevægte. Undersøg om der blandt produkterne er OH- (basisk) eller H3O+ (sur). OBS: KOH dissocierer til K+ og OH-.
--------------------------------------------
Korrekt, der dannes ethansyre (eddikesyre).
Svar #2
13. august 2015 af Zall
Jo, undskyld :D
Så er det sådan:
H3PO4 + H2O --><-- H2PO4- + H3O (Reagere surt)
KOH --> K+ + OH- + H2O (Ragere basisk)
CO32- + H2O --><-- HCO3- + OH- (Reagere Basisk)
NaCl + H2O --> Na+ + Cl- + H2O (Reagere Neutralt)
NH4+ + H2O --><-- NH3 + H3O+ (Reagere surt)
Men puffersystemerne indeholder oxonium eller hydroxid men også svage baser og syrer, hvordan kan jeg så sige om de reager surt eller basisk?
Svar #3
13. august 2015 af Heptan
#2 Reaktion 2 er ikke afstemt korrekt.
Jeg går ud fra at du omtaler opløsninger af reaktanterne. For at danne et puffersystem er man nødt til at tilsætte/danne den korresponderende syre/base. Det bedste puffersystem fås når der er lige store mængder af syren og basen.
Svar #4
13. august 2015 af Zall
Jeg kan godt se det med reaktion 2 - men opgave lyder at jeg skal forklare, hvorvidt de vandige opløsninger reagere surt, basisk eller neutralt - Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare om de reagere surt, basisk eller neutralt - kand du ikke hjælpe med et eksempel på fx reaktion 1 :)
Skriv et svar til: Generelle reaktioner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.