Studievalg og videregående studie

Hvilke STX fag skal man have for at kunne tage en psykologi uddannelse?

15. august 2015 af JeppeBrown (Slettet)

Hej SP, jeg er lige begyndt på 1.g på STX, og jeg har et mål om at viderestudere psykologi, når jeg er færdig med mit gymnasie.

Men jeg er i tvivl om hvilke fag jeg absolut skal vælge, hvis jeg skal videre på f.eks Århus Uni for at studere psykologi? Jeg er i tvivl om jeg skal gå fra Matematik C til Matematik B for eksempel. Og jeg ville gerne have højeste snit muligt, og jeg ved jeg ville kunne klare mig bedre i 2.G, hvis jeg ikke har matematik afleveringer for hver anden uge, som jeg er bange for, ville stresse mig, da jeg har rigtigt  mange tid at tage til i fritiden.

Så mit endelig spørgsmål er, som også beskrevet i titlen:
Hvilke STX fag SKAL man have for at kunne tage en psykologi uddannelse?


Brugbart svar (2)

Svar #1
15. august 2015 af MaibritG

For at læse psykologi skal du som minimum have følgende fag, som skal være bestået: Dansk A, Engelsk B, Matematik B samt enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B. Du kan læse meget mere om fagkrav og ikke mindst krav om gennemsnit på dette link: https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/samfundsvidenskabeligebacheloruddannelser/oevrigesamfundsvidenskab/psykologi. Bemærk, at adgangskvotienterne sagtens kan ændre sig, og ofte vil de populære studiers kvotient stige frem for falde.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
15. august 2015 af JeppeBrown (Slettet)

Tusind tak for de hurtige svar Maibrit :)


Skriv et svar til: Hvilke STX fag skal man have for at kunne tage en psykologi uddannelse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.