Matematik

Hvem kan løse denne?

25. august 2015 af forgammeltilligningsløsning (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

min studentereksamen ligger efterhånden for langt væk og jeg kan ikke løse denne ligning:

A=r^2*acos((r-h)/r)-(r-h)*(√((2*r*h)-h^2))

Jeg kender A og r, men skal løse mht. til h.

Nogen, der kan hjælpe?

PS: jeg har vedhæftet ligningen som pdf-fil, hvis alle de paranteser driller lidt.

mvh

Thomas

Vedhæftet fil: Doc1.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2015 af Soeffi

Det ville nok hjælpe, hvis du gav os A og r.

Svar #2
25. august 2015 af forgammeltilligningsløsning (Slettet)

Jeg vil jo netop have ligningen omskrevet, så jeg kan kan løse den med alle værdier af A og r. Ligningen beskriver areal af et cirkelsegment og jeg vil gerne have det lagt i et excelark, så jeg kan optimere et mekanisk design. A=arealet af cirkelsegmentet og r=radius på cirklen.

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. august 2015 af SuneChr

# 0
Det, du i # 2 kalder et cirkelsegment, er vel det samme som et cirkelafsnit.
De trigonometriske funktioner, og deres omvendte, er transcendente funktioner. Det betyder, at funktionerne ikke i almindelighed har algebraiske rødder. Man kan derfor ikke eksplicit isolere argumentet i cos-1 og samme argument i den algebraiske del.
Du kan have en arealfunktion som funktion af (r og h). Én af de tre variable er du nødt til at holde konstant.

Svar #4

OK i dette tilfælde ville radius (r) af min cirkel være den styrende parameter og dermed den parameter, jeg vil låse fast i hver beregning. Eksempelvis kan radius være 5m.

Brugbart svar (0)

Svar #5

.
SP 2508151528.GIF

Vedhæftet fil:SP 2508151528.GIF

Svar #6

hmm tja. Jeg har vedhæftet en skitse med en beregning. Jeg kigger på design af en horisontal beholder, hvor jeg på masse og densitet kender volument af væske i tanke. Da jeg også kender tankens totale volumen, ønsker jeg at finde frem til fyldningshøjden, h. Dette kan jeg selvfølgelig gøre på diverse netsider, men jeg vil gerne have matematikken med ind i et excelark, så jeg ubesværet (og offline) kan lege med diameter, længde, fyldningsgrader etc på min beholder. Giver det mere mening?

Vedhæftet fil:SPRKESK04312081105550.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #7
25. august 2015 af Soeffi

#0  Har du overvejet at se på h/R (evt. kaldet x) i stedet for h?

Brugbart svar (0)

Svar #8

# 6 Rumfanget i den cirkulære cylinder er jo så blot at multiplicere arealet, # 5, med cylinderens længde.
Der bringes så mange parametre på bane, at det synes nødvendigt at konstruere et nomogram.
Det er længe siden jeg har beskæftiget mig med det, så jeg vil ikke kunne hjælpe. 

Skriv et svar til: Hvem kan løse denne?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.