Fysik

Operationsforstærker - udregninger

13. september 2015 af Mariostar - Niveau: B-niveau

Opgave 2  http://imgur.com/k8niqSM 
Jeg er med på at jeg skal bruge formlen: Vud = A * (V+ - V-), men der hvor jeg ikke fanger opgaven, er når jeg skal tage modstandenen med i udregningen, for at finde V+ og V- ? 

Opgave 3  http://imgur.com/CKdwlDA
Nu er den 'ideel' hvordan betragter man det i forhold til udregningen af Vud, og hvad vil det helt konkret sige?

Er det korrekt antaget af min input impedans svarer til R1 ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. september 2015 af Eksperimentalfysikeren

Modstandene udgør en normal spændingsdeler: Vo = ViR2/(R1+R2)

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. september 2015 af Eksperimentalfysikeren

En ideel oprationsforstærker har uendligt stor forstærkning, indgangsimpedansen er også uendelig og fejlspændingen mellem indgangene er 0V. I den kobling, der er vist, betyder det at udgangsspændingen indstiller sig, så (V+-V-) = 0V. 

Det er helt korrekt, at inputimpedansen er R1.

Svar #3
13. september 2015 af Mariostar

Så reelt set, så er svaret at i opg. 3 C at der kan forventes en input impendans på hvad der svarer til R1? Skal der slet ikke nogen form for udregning til?

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. september 2015 af hesch

#0:  I opgave 2 bliver

Vo = Vi * R2 / ( R1 + R2 ) * A.  Men hvad er A ?  ( regn det ud ).

Opgave 3:

Da Vi+ = 0V (grounded)  er  Vi- også 0V.  Du kan benytte Kirchhoffs 1. lov til bestemmelse af Vo.  Men opgaven er jo lidt tvetydig, da opamp'en dels regnes for ideel ( uendelig forstærkning), og dels på figuren er angivet ved 106dB ?

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. september 2015 af hesch

#4:  Opgave 2:

20*log10( A ) = 91dB.   A = ???

Jeg får:  Vo ≈ -0.91V

Brugbart svar (0)

Svar #6
14. september 2015 af Eksperimentalfysikeren

Der er oprindelig et spørgsmål a) i opgave 3. Her har man åbenbart haft brug for de 106dB, mens man i de følgende spørgsmål regner forstærkningen til uendelig.

Jeg kommer til samme resultat som hesch i opgave 2.

Skriv et svar til: Operationsforstærker - udregninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.