Fysik

Finde absolutte temperatur? Når celsius er 45*C

13. september 2015 af Anmoerk (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Først og fremmest. Hvad betyder "absolutte temperatur"..? Har søgt på google, men forstår ik helt

Desuden er jeg i gang med nogle opgaver, men kan ikke helt finde ud af dem - har prøvet at løse dem:

a) Celsiustemperaturen er på 45 grader celsius. Hvad er den absolutte temperatur?

svar: 273,15+45 = 318,5 grader kelvin (det må så være den absolutte temperatur, eller?)

b) Den absolutte temperatur er 234 K: Hvad er celsiustemperaturen?

svar: 234-273,15= -39,15 grader celsius.

c) Celsiustemperaturen er  -180 grader celsius. Hvad er den absolutte temperatur?

svar: -180+273,15=93,15

d) Den absolutte temperatur er 2,5 K. Hvad er celsiustemperaturen?

- Kan slet ikke finde ud af den her..

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. september 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)

d)

2,5 - 273,15 = - 270,65 oC

Det er rigtigt som du har gjort. Læg 273,15 til, når du reger fra celsius til kelvin, og træk 273,15 fra, når du regner fra kelvin til celsius.

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. september 2015 af Eksperimentalfysikeren

Varme er bevægelser af atomer og molekyler. Når en genstand køles af, bliver disse bevægelser mindre.

Køler man tilstrækkeligt meget af, stopper bevægelserne. Det sker altid ved samme temperatur. Denne temperatur omtales som det absolutte nulpunkt. Ud fra det har man defineret en temperaturskala, der har samme gradinddeling som Celciusskalen, men går ud fra det absolutte nulpunkt. Den kaldes Kelvinskalaen og omtales også som absolut temperatur.

a) og c) er korrekt regnet ud, men i b) har du en regnefejl. Det er i subtraktionen, det går galt.

Svar #3
13. september 2015 af Anmoerk (Slettet)

Tusind tak for svar:) 

Hmm, skal det ikk være et negativt tal, eller???.. Forstår ikke helt

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. september 2015 af GalVidenskabsmand (Slettet)

b)

234 - 273,15 = -39,15 oC

Den ser da vist rigtig ud.

Brugbart svar (0)

Svar #5
14. september 2015 af Eksperimentalfysikeren

Du har ret. Jeg regner ikke så godt, når jeg er træt.

Skriv et svar til: Finde absolutte temperatur? Når celsius er 45*C

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.