Fysik

Hvordan ser man hvor mange af de forskelligee elementarpartikler der er i det periodiske system

22. september 2015 af Mki1234567 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa.

Jeg er igang med en opgave om Det periodiske system. Og jeg vil gerne vide hvordan man kan se hvor mange af de forskellige elementarpartikler der er og hvordan.

Desuden så er elementarpartikler de følgene: protoner, neutroner og elektroner? Eller er der flere?

Tak på forhånd :-)

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. september 2015 af peter lind

Der findes virkelig mange elemenpartikler og der findes stadig nye. protoner, neutroner, og elektroner er de væsentlige i atomfysik. Ved radioaktive henfald kan der også komme neutrinoer. Desuden fotoner

Svar #2
22. september 2015 af Mki1234567 (Slettet)

Jeg har fået spørgsmålet 

''Hvordan ser man det i det periodiske system hvor mange af de forskellige elementarpartikler der er''

Dit svar er da stadig brugbart og det er selvfølgelig noget som jeg kan skrive som fakta. :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. september 2015 af mette48 (Slettet)

Atomnummeret viser hvor mange elektroner der er. Der er lige så mange protoner i kernen, som der er elektroner omkring kernen.

Det varierer lidt, afhængig af hvilken vercion af det periodiske system man har, hvor man finder antallet af neutroner eller antallet af nukleoner (protoner + neutroner) i det periodiske system.

Skriv et svar til: Hvordan ser man hvor mange af de forskelligee elementarpartikler der er i det periodiske system

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.