Kemi

redox i basisk Miljø

23. september 2015 af Flade (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

FeSO4(s) + CrO-24(aq)    ->      Fe (OH)3(s) + Cr(OH)3(s) + SO4-2(aq)

Hej Jeg skal afstemme denne her i basisk miljø. Så det er OH jeg skal bruge ikke ?

Jeg er lige i tvivl om flere ting her.

#1 Når Fe er sat sammen med SO4 , der jo igen er sammen sat af S og O4, hvordan ved jeg så hvad ladningen er? Hvis det kun var SO4, så ville S jo være +8, men nu er Fe på -hvordan forholder man sig til det?

#2     Fe (OH)3(s), hvordan er det nu? er der 3 Fe eller er det 3 OH pr enhed?

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. september 2015 af mathon

+2                  +6                            +3                     +3
                   FeSO4 (s)  +  CrO42- (aq)    --->      Fe(OH)3 (s)   +   Cr(OH)3 (s)  +  SO42- (aq)

op   ned   antal
Fe      1               3
Cr             3        1

afstemning af op- og nedgange:

3 FeSO4 (s)  +  CrO42- (aq)    --->      3 Fe(OH)3 (s)   +   Cr(OH)3 (s)  +  SO42- (aq)

afstemning af ladning:

3 FeSO4 (s)  +  CrO42- (aq)  +  4 OH- (aq)    --->      3 Fe(OH)3 (s)   +   Cr(OH)3 (s)  +  3 SO42- (aq)

afstemning af hydrogen:

3 FeSO4 (s)  +  CrO42- (aq)  +  4 OH- (aq)  +  4 H2O   --->      3 Fe(OH)3 (s)   +   Cr(OH)3 (s)  +  3 SO42- (aq)

oxygen stemmer.

Svar #2
23. september 2015 af Flade (Slettet)

+2                  +6                            +3                     +3
                   FeSO4 (s)  +  CrO42- (aq)    --->      Fe(OH)3 (s)   +   Cr(OH)3 (s)  +  SO42- (aq)

op   ned   antal
Fe      1               3
Cr             3        1

afstemning af op- og nedgange:

3 FeSO4 (s)  +  CrO42- (aq)    --->      3 Fe(OH)3 (s)   +   Cr(OH)3 (s)  +  SO42- (aq)

afstemning af ladning:

3 FeSO4 (s)  +  CrO42- (aq)  +  4 OH- (aq)    --->      3 Fe(OH)3 (s)   +   Cr(OH)3 (s)  +  3 SO42- (aq)

afstemning af hydrogen:

3 FeSO4 (s)  +  CrO42- (aq)  +  4 OH- (aq)  +  4 H2O   --->      3 Fe(OH)3 (s)   +   Cr(OH)3 (s)  +  3 SO42- (aq)

oxygen stemmer.

...Men hvordan ved du at Fe er +2?

Brugbart svar (1)

Svar #3

S{O_4}^{2-}

x+(-2)=0

x=+2

Summen af molekylets oxidationstrin er lig med molekylets ladning udadtil.

Svar #4

Hmm men jeg tænker kunne S ikke være +6 og Fe så være i gundtilstandsformen og der med være 0?

Brugbart svar (1)

Svar #5

S forekommer som S{O_4}^{2-} på begge sider i oxidationstrin +6 og ændrer ikke oxidationstrin.

Svar #6

Tak, så er jeg med :-)

Svar #7
24. september 2015 af Flade (Slettet)

afstemning af ladning:

afstemning af hydrogen:

oxygen stemmer.

Nå jeg forstår det ikke alligevel.

# A) hvorfor bliver FeSO4(s) 2+? Har du mod på at prøve at forklare det på en anden måde?

# B) Til Afstemningen; CrO-24 giver jo en ladning på -2 på venstreside. SO-24 giver en ladning på -2 på højre side.  Er det rigtigt? så det passer jo?

Hvor kommer de 3 som du sætter på højreside foran SO-24?

Brugbart svar (1)

Svar #8
24. september 2015 af mathon

med 3 S på venstre side, skal du have  3 \, S{O_4}^{2-}  på højre side, hvilket giver ladningen -6.

Husk rækkefølgen:
                                   afstemning af antal op- nedgange
         først derefter
                                   afstemmes ladningen.

Skriv et svar til: redox i basisk Miljø

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.