Kemi
dissolution of salt in water hjælp
Jeg har problemer med følgende spørgsmål:
2) Forklar hvordan vandmolekylerne kan opløse en ionforbindelse ? Indrag en tegning i besvarelsen.
billede er vedlagt.
Svar #1
25. september 2015 af Leila98 (Slettet)
Polariteten i vand gør at den negative pol af vandet tiltrækker de positive Na+ ioner og den positive pol tiltrækker de negative Cl- ioner. Her er en fin lille video der viser det meget godt: https://www.youtube.com/watch?v=xdedxfhcpWo
Svar #3
26. september 2015 af Leila98 (Slettet)
Vand er et polært molekyle hvilket betyder at der en ladningsforskydelse inden for et molekyle, hvormed én eller flere dele af molekylet bliver en anelse negativt og resten positivt. Denne polarisering skyldes forskel i elektronegativiteten mellem de forskellige komponenter af molekylet samt asymmetrien i strukturen. Altså bliver den ene ende af molekylet negativt og den anden positivt. Elektronerne fra vands hydrogenatom er stærkt tiltrukket af oxygenatomet og er tættere på oxygens atomkerne end til hydrogenkernen. Derfor har vand en relativt stærk ladningsforskydelse – den er stærkt polariseret – med en negativ midte og er dermed positivt ladet ved enderne.
NaCl er også et polært stof og er hydrofil(opløseligt i vand, "vand elskende") hvilket betyder at NaCl indeholder en eller flere hydrofile grupper. Generelt kan man blande polære stoffer med andre polære stoffer men man kan IKKE blande polære og upolære stoffer.
Jeg tror dette er over C-niveau men det jeg har skrevet her er grundlæggende det jeg skrev tidligere.
Skriv et svar til: dissolution of salt in water hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.