Dansk

Nogen eller nogle

14. oktober 2015 af C3PO (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej!

I har en video på youtube som handler om nogen/ nogle. På videoen siger underviseren at man kan sige både "De kunne ikke læse nogen af brevene/ nogle af brevene." Men, er det ikke sådan at "nogle" kun må bruges i bekræftende sætninger?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. oktober 2015 af Stygotius (Slettet)

Man kan sige det meget kort:

"Nogen" betyder mere end nul

"Nogle" betyder mere end 1.

"Nogen" bruges i både ental og flertal og betyder "nogen overhovedet".

"Nogle"  (udtalt [no:n] ) betyder et positivt ubestemt antal.

Det vil følge heraf at  "nogen" bruges i spørgende og nægtende sætninger, så din antagelse er helt rigtig.

"Er der nogen der kan hjælpe mig?"  (dvs. bare én)

"Ja, jeg har nogle venner som godt kan hjælpe"

"Næh, der er vist ikke nogen som kan hjælpe"

Med nogle meget store forbehold kan man sige at "nogen" i flertal til en vis grad svarer til "any" på engelsk mens "nogle" svare til "some".

Det eksempel du nævner "De kunne ikke læse nogle af brevene", er meget dårligt idet det ikke er idiomatisk dansk. Man ville bruge en sætningskløvning og sige  "Der var nogle af brevene de ikke kunne læse". Det er dette en sætingskløvning bruges til.

Hjalp det en smule ??

Svar #2
14. oktober 2015 af C3PO (Slettet)

Mange tak!

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2015 af Stygotius (Slettet)

Hvis du er interesseret og giver mig en mailadresse, skal jeg sende dig en nøgle jeg har lavet over

nogen / noget.

Svar #4
15. oktober 2015 af C3PO (Slettet)

Tak, det vil jeg gerne. Men hvordan sender jeg min mailadresse uden at alle kan se den...?

Skriv et svar til: Nogen eller nogle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.