Dansk

Nogen der kunne hjælpe med at finde budskabet i dette digt?

19. oktober 2015 af Kroghkristensen - Niveau: C-niveau

Hej alle hjælpsomme mennesker :)

Har fået et digt for i dansk som jeg har haft en smule problemer med at analysere, er ellers kommet frem til at budskabet er, at vi skal have mere focus på flygtninge, og stoppe med at se dem som noget fremmed og farligt, men medmennesker, er det rigtigt?

og kunne dette digt tilhøre en bestemt "-isme" i forhold til perioden, mange tak på forhånd :)

Her er digtet: Henrik Norbrandt: Vuggevise  1986

Lille krigsbarn, hvor går du hen?

Mod øst eller vest?

5 Hvor i verden tror du du finder en ven?

Lille krigsbarn, hvad passer dig bedst:

Et hullet tæppe?

10 En krydsfinerskiste?

En redningsvest?

Lille krigsbarn, hvor vil du dø:

Hvor bomberne falder 15 eller i åben sø?

Lille krigsbarn, hvor vil du hen?

Vælg selv. Bare vi aldrig skal se dig igen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2015 af PeterValberg

Analyse af digte er bestemt ikke min stærke side, men det skal da ikke afholde mig fra at komme med en betragtning :-) er digtet slrevet i 1986???? man skulle tro at det var skrevet forleden...
Billeder af den lille druknede dreng på en europærisk sandstrand trænger sig på (desværre).

Hvad meningen med digtet kan være, det ved jeg ikke....

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. oktober 2015 af Angeline (Slettet)

Det er godt at du prøver at analysere digtet i forhold til idag, men prøv at gå lidt mere tilbage i tiden, måske omkring det tid digtet er skrevet? Jeg tænker at han måske har skrevet digtet i forbindelse med en tragisk begivenhed. Digtet beskriver efter min mening alle de krige der har været, da de alle jo er har været lige så slemme for de civile. 


Svar #3
19. oktober 2015 af Kroghkristensen

Mange tak for hjælpen, har beskrevet flygtninge krisen i 86, og med en perspektivering til idag of andre digte, men er budskabet rigtigt tror i? :)


Skriv et svar til: Nogen der kunne hjælpe med at finde budskabet i dette digt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.