Fysik

Hjælp til fysik rapport svedekasse

21. oktober 2015 af SimoneDV - Niveau: B-niveau

Hejsa. Jeg står og skal aflevere en fysik rapport omkring et forsøg, som vi har lavet i fysik. Forsøget handler om, at benytte en slags "svedekasse", som er bygget af flamingoplader, som i sidste ende skulle kunne vise noget omkring fordampning, effekt osv. Der var en person fra klassen som skulle sidde inde i den isolerede kasse i omkring 20 min. Temperaturen blev målt inden forsøget, og efter forsøget, for at kunne finde ud af hvor meget temperaturen steg. Det blev gentaget med en 40 og 60 Watt pære. Jeg skulle ud fra dette kunne lave en kurve, som skulle kunne vise mig frem til, hvilken effekt personen vil have under forsøget, men jeg ved ikke hvordan jeg gør? Jeg har også fået nogle spørgsmål, som jeg ikke helt kan forstå?? Har virkelig brug for hjælp, for at kunne komme videre med min opgave :) Så håber der er en venlig sjæld som kan hjælpe! 

Ps. Har linket oplysningerne til forsøget nedfor. 

Mvh. Simone Villadsen. 

Vedhæftet fil: Ekstra svedekasse.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2015 af peter lind

Antag at der er en lineær sammenhæng mellem effekten af pærerne. Find evt. den lineære funktion, der svarer til det. Brug så ligningen til at finde hvilken effekt, der svarer til en temperaturstigningen med eleven


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. oktober 2015 af hesch (Slettet)

#0: Der er ikke en lineær sammenhæng mellem pærer og ΔT, for hvis en 60W pære kan lave en ΔT = 9,7º, skulle en 40W pære lave en stigning på 9,7º*40W/60W = 6,5º, men 40W pæren laver en stigning på 4,7º.

Denne "ulinearitet" kan skyldes kassens indre varmekapacitet og kassens varmeledningsevne ( U-værdi ).

Disse "nogle spørgsmål", som du ikke forstår, kunne henvise til sådanne størrelser, men du må jo vise spørgsmålene førend du kan få hjælp.

PS: Ud fra dine tal vedr. pærerne, ser det nærmest ud til at U-værdien og/eller varmekapaciteten er negativ, hvilket ikke giver mening.


Svar #3
23. oktober 2015 af SimoneDV

Okay, jeg har fundet ud af det. Men tusind tak for svaret ;) 


Skriv et svar til: Hjælp til fysik rapport svedekasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.