Fysik
Maksimal effekt
Jeg har vedhæftet en fil, det jeg har gjort indtilvidere er at kigge effektformlerne, men kan ikke få opskrevet en graf, som er en andengrads hvor jeg kan aflæse p_max
Svar #1
11. november 2015 af peter lind
Jeg går ud fra at du har regnet på det større netværk. Deraf skal du kunne finde at strømmen I gennem RL som funktion af RL . Der gælder så at effekten er RL*I2
Svar #2
11. november 2015 af Mathnerdsx (Slettet)
Ja, P = R * I^2, men så kan den jo i princippet være uendelig stor?
Svar #3
Nej. Det kan den ikke. Der er jo både modstande og batterier med begrænset elektromotorisk kraft i systemet. Du vil få en overvurdering hvis du satte spændningen over RL til summen af batteriernes elektromotorisk kraft og RL som den eneste modstand
Svar #4
Okay, men eftersom RL * I2 er lineær, så vil jeg jo ikke kunne finde et svar? fordi jeg kender ikke til batteriernes elektromotoriske kraft?
Svar #5
RL*I2 er da ikke lineær. Du må da have nogle oplysninger om de batterier og modstandene i det elektriske kredsløb. Hvis du ikke har må du bare regne på kredsløbet med arbitrære værdier for disse, og det tror jeg ikke på er meningen
Svar #6
Har du læst sætningen i worddokumentet hvor der står at vi skal finde en værdi for RL som skaber den maksimale effektafsættelse i RL? Derfor tænker jeg at I^2 er konstant, og RL er en variabel.
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1638447#1639334 her findes opgaven.
Svar #7
I er da en funktion af RL så I er ikke konstant og effekten er ikke lineær. Du skal finde I som funktion af RL sætte det ind i effektformlen og deraf finde den værdi af RL der gør effekten maksimal
Svar #8
Det kan jeg ikke lige se mig ud af, så jeg skal skrive et udtryk der er lige med RL,( det må være VL/IL) * IL og så får du en konstant. Kan altså ikke lige se hvordan jeg skal gøre dette.
Svar #9
Du kan simpelthen regne netværket igennem med tilføjelsen af RL
Jeg ser lige at Hesch har fundet at
Vout = ( -250*Iout + 0,75 ) [V]
Udgangsspændningen er jo også RL**Iout. Heraf kan du jo så finde Iout
Svar #10
12. november 2015 af Mathnerdsx (Slettet)
#9Du kan simpelthen regne netværket igennem med tilføjelsen af RL
Jeg ser lige at Hesch har fundet at
Vout = ( -250*Iout + 0,75 ) [V]
Udgangsspændningen er jo også RL**Iout. Heraf kan du jo så finde Iout
Ja, men så har jeg jo to ubekendte igen..
Svar #11
12. november 2015 af hesch (Slettet)
Du har jo med møje og besvær fundet et Thevenin-ækvivalent ( Uth , Rth ).
Opstil nu et udtryk for PL( RL ).
Herefter find max. PL ved dPL/dRL = 0, fuldstændig ligesom man finder max. volumen af en foldekasse, mv.
( Eller også husker man, at max. PL findes ved RL = Rth ).
Svar #12
Fedt, tak :)
Hesch, hvis man skulle tegne en lineær funktion over det nye kredsløb, er det ikke så ikke bare ohms lov der er gældende for dens hældning osv? Jeg tænker altså på en graf der skærer i 0,0 og så V_c beregnes og I_O beregnes, også har man et punkt eller hvordan og hvorledes laves VI karakterstikken sådan generelt?
Svar #13
12. november 2015 af hesch (Slettet)
Du har jo to punkter:
( Uout ; Iout ) = ( 0,75V ; 0 ) ( ubelastet udgang )
og
( Uout ; Iout ) = ( 0V ; 0,75V/250Ω ) ( kortsluttet udgang )
Træk en linie gennem dem.
Svar #14
I know, men nu har vi fået en ekstra modstand på? Hvilket også giver en ny spænding og en ny strøm
Svar #15
13. november 2015 af hesch (Slettet)
Som svaret i din anden tråd, medfører den ekstra modstand en ændret strøm og spænding på udgangen.
Karakteristikken viser sammenhængen mellem stømmen og spændingen, og den ændrer sig ikke.
Fx er angivet to arbejdspunkter i #13. Begge disse ligger på karakteristikken.
Skriv et svar til: Maksimal effekt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.