Religion

Buddhist spørgsmål.

11. november 2015 af prettygirl99 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej med jer 

Jeg har lige lidt problemer med de her spørgsmål. 

- Er det lettere at blive buddhist end kristen eller muslim? Hvorfor/hvorfor ikke? 

- Kan man tale om, at en religion er trendy? Hvorfor/hvorfor ikke?

-Tror I, der vil komme endnu flere buddhister i Danmark de kommende år?

Tak forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2015 af onewingedweeman (Slettet)

okay, jeg er ikke ligefrem studerende i filosofi eller religion, men jeg kan godt give mine 5 cents på dette:

- med fokus på ordvalget "at blive" kommer det helt an på om der er initiationsritualer (indlemmelsesritualer) i buddhismen, som der er i respektivt islam og kristendom (i kristendom er dåbben et initiationsritual). som jeg har set det, er der som sådan ikke nogen initiationsritualer i buddhismen, men det er noget, som du kan læse op på. i tilfældet om det er "at være" istedet for "at blive" vil det komme an på "regelsættene" i religionerne, som f.eks. i kristendommen er der de ti bud og i islam er der koranen og suraen (såvidt jeg ved i buddismen er der den 12 lededde årsagskæde (12 årsager, som binder os til  samsara (den dødelige verden))) og om hvor stor en del af samfundene i disse religioner går efter en bogstavelig fortolkning og livstil eller om de er moderat religiøse af den givne religion.

-jeg kan desværre ikke komme på et godt argument for nr. 2

- taget i betragtning af at vi er meget lidt religiøse i vores private dagllig dag (som f.eks. manglende kirkegang) og hvor moderate og sammenlignelige de almindelige buddhister er i forhold til andre både moderate og almindelige udøvere af kristendom og islam, kan der godt komme flere buddhister i Danmark de kommende år. men der skal ses på, hvor sammenlignelige buddhisme er i forhold til resten af samfundet.

igen jeg studere hverken religion, filosofi eller samfundsfag (jeg studerer faktisk biotek.) men hvis dette kan hjælpe, så er det bare fedt. hvis ikke, så er det også helt fint.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. november 2015 af jp0000

Prøv selv at komme med nogle bud på spørgsmålene. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. november 2015 af MLektiehjælp

Jeg kan skrive et længere svar til hvert spørgsmål hvis du har brug for det, men andre har allerede skrevet lange svar. 

- Er det lettere at blive buddhist end kristen eller muslim? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Nej 

- Kan man tale om, at en religion er trendy? Hvorfor/hvorfor ikke

Ja, eller i hvertfald elementer deraf (se på eksempelvis mindfulness og yoga)

-Tror I, der vil komme endnu flere buddhister i Danmark de kommende år?

Afhænger af definitonen af en buddhist, men umiddelbart nej. 


Skriv et svar til: Buddhist spørgsmål.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.