Religion

Buddhist spørgsmål.

11. november 2015 af prettygirl99 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej med jer 

Jeg har lige lidt problemer med de her spørgsmål. 

- Er det lettere at blive buddhist end kristen eller muslim? Hvorfor/hvorfor ikke? 

- Kan man tale om, at en religion er trendy? Hvorfor/hvorfor ikke?

-Tror I, der vil komme endnu flere buddhister i Danmark de kommende år?

Tak forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2015 af onewingedweeman (Slettet)

okay, jeg er ikke ligefrem studerende i filosofi eller religion, men jeg kan godt give mine 5 cents på dette:

- med fokus på ordvalget "at blive" kommer det helt an på om der er initiationsritualer (indlemmelsesritualer) i buddhismen, som der er i respektivt islam og kristendom (i kristendom er dåbben et initiationsritual). som jeg har set det, er der som sådan ikke nogen initiationsritualer i buddhismen, men det er noget, som du kan læse op på. i tilfældet om det er "at være" istedet for "at blive" vil det komme an på "regelsættene" i religionerne, som f.eks. i kristendommen er der de ti bud og i islam er der koranen og suraen (såvidt jeg ved i buddismen er der den 12 lededde årsagskæde (12 årsager, som binder os til  samsara (den dødelige verden))) og om hvor stor en del af samfundene i disse religioner går efter en bogstavelig fortolkning og livstil eller om de er moderat religiøse af den givne religion.

-jeg kan desværre ikke komme på et godt argument for nr. 2

- taget i betragtning af at vi er meget lidt religiøse i vores private dagllig dag (som f.eks. manglende kirkegang) og hvor moderate og sammenlignelige de almindelige buddhister er i forhold til andre både moderate og almindelige udøvere af kristendom og islam, kan der godt komme flere buddhister i Danmark de kommende år. men der skal ses på, hvor sammenlignelige buddhisme er i forhold til resten af samfundet.