Matematik
Funktion
Hej :)
Vi antager, at jeg er oppe i et højhus og kaster et hvilken som helst materialle ned. En tabel viser mig at for hvert 1. sekund er materiallet faldet 3 meter, og for hvert 1,5. sekund er den faldet 5 meter (jeg ved ikke om det er hele tabellen jeg skal skrive her, for at kunne få hjælp). Højhuset er 200 meter højt.
Hvilken funktion er der så anvendt?
Svar #1
16. november 2015 af PeterValberg
hvert 1. sekund er materiallet faldet 3 meter, og for hvert 1,5. sekund er den faldet 5 meter
Det giver ikke megen mening, - lyder lidt som en selvmodsigelse :-) eller er det bare mig ??
Svar #2
16. november 2015 af Ebombe (Slettet)
Jeg har prøvet på at komme med nogle andre eksempler, da jeg ikke vil få svaret med det samme, men du har ret :). I stedet for at højhuset er 200 meter, er den 209 meter. En tabel viser mig at:
Efter 1 sekund er den faldet 7 meter. 1,5 sekunder: 13 meter. 2 sekunder: 22 meter. 2,5 sekunder: 33 meter 3 sekunder: 46 meter. 3,5 sekunder: 62 meter. 4 sekunder: 80 meter. 4,5 sekunder: 101 meter. 5 sekunder: 125 meter. 5,5 sekunder: 150 meter. 6 sekunder: 178 meter. 6,5 sekunder: 209 meter.
Så spørger de mig om hvilken funktion der er tale om.
Svar #3
16. november 2015 af mette48 (Slettet)
Teksten virker godt nok lidt underlig. Jeg tror at meninger er at man har målt faldvejen hvert halve sekund.
Efter 1 sekund er den faldet 7 meter
Efter 1,5 sekund er den faldet 13 meter
Efter 2 sekund er den faldet 22 meter
Efter 2,5 sekund er den faldet 33 meter
o.s.v.
Lav et koordinatsystem og indsæt (tid,faldvej) og tegn kurven.
-----------------------
Du skriver at det nok skal være 209 meter højt og ikke 200 m
du må have en ide om hvordan tallene er fremkommet, det er denne ide, der skal udtrykkes i funktionen
Skriv et svar til: Funktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.