Matematik
Sandsynlighed
Hej
Nogle der kan hjælpe med denne?
En spillemaskine vælger hvert sekund et tilfældigt af symbolerne ♥, ♠, ♦ og ♣ (Hjerter, Spar, Ruder, Klør). Hvad er sandsynligheden for at de fire første symboler den vælger, er ens?
Jeg får så givet et par valgmuligheder, men kan ikke rigtig regne den ud..
A) 4 · 1/4 B) 1/ (4·4) C) 1/ (4·3·2·1) D) 1/ 44 E) (1/4)3
Tak :)
Svar #1
18. november 2015 af StoreNord
Den første plads har 4 muligheder.
Hver af disse muligheder har 4 muligheder på anden plads. 4*4
Hver af disse muligheder har 4 muligheder på anden plads. 4*4*4
Hver af disse muligheder har 4 muligheder på anden plads. 4*4*4*4
Med hver en sandsynlighed på 
Svar #2
18. november 2015 af AnnaLinde (Slettet)
Hej, jeg var til Georg Mohr her i sidste uge, hvor vi fik præcist samme spørgsmål. I dag fik vi resultatet, hvor jeg også skrev D, hvilket åbenbart er forkert. Ihvertfald rettede min lærer den til forkert, og fik stort set aldrig en forklaring på det. Håber det kan hjælpe lidt. Kunne selvfølgelig være en smutter fra ham af, men det sker sjældent =)
Mit eget gæt er at, det så må være E, da det første symbol er ligegyldigt. Derefter vil de tre næste være nød til at være som det første symbol. Der er en 25 % for at det første symbol bliver taget i det andet 'forsøg' og eftersom det skal gentages 2 gange endnu, må det være 1/0,253
Svar #3
18. november 2015 af StoreNord
Dèt har du ret i #2. Undskyld til #0.
Det jeg regnede på, var antallet af mulige udfald.
Svar #4
18. november 2015 af SuneChr
Set på en anden måde:
Fire ens symboler kan kun forekomme, for hvert af symbolerne, én gang. Det giver fire udfald.
Antal udfald i alt er 44 . Så efter denne tankegang er sandsynligheden 4/44 og ikke 1/43 selv om
resultatet bliver det samme. Bare to ligeværdige brøker født af hver sin ånd og tanke.
Skriv et svar til: Sandsynlighed
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.