Dansk

Analyse af novellen "Fasanen"

02. december 2015 af Ski123 (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej! Er der nogen der har lavet en analyse af novellen "fasanen" af Knud Holst? Ville blive så glad, hvis i kunne hjælpe mig med at svare på nogle spørgsmål om den... På forhånd tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2015 af Moderatoren

Stil dine spørgsmål, så er det lettere at hjælpe dig

Svar #2
02. december 2015 af Ski123 (Slettet)

Hvem er de personer i den lyseblå bil? Hvad er det skæbnesvangre , som sker i novellen? Kan man godt kalde det for en dysfunktionel familie, siden faren slår hans søn? Hvad er plottet/problemet? I hvilket miljø foregår handlingen? Runde eller flade personer?

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. december 2015 af Moderatoren

Hvad har du selv svaret?

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

Svar #4
02. december 2015 af Ski123 (Slettet)

Jeg forstår ikke hvem det er der kører i DEN bil. I novellen skriver fortælleren om en bestemt lyseblå bil, og det virker som om den har en stor betydning, da han også skriver om den i slutningen. Det kan også være at det er et symbol. Blå symboliserer jo stabilitet, godkendelse, ro osv. Jeg tænker at det måske kan have noget med at han nu er oplært som fasanjæger, og måske kunne det også have noget at gøre med hans far?? Der står jo at hans far er træt osv.

Svar #5
03. december 2015 af Ski123 (Slettet)

Hej igen. Jeg er meget i tvivl om faren dør, da der står: "... Så han den tætbyggede ryg foran sigtekornet forstenes i et ryk og så brat forsvinde. ... Det var som altid gode skud der kom fra ham. Faren ville ha påskønnet det, og måske gjorde han det virkelig, hvis han ellers nåede det." Der står beskrevet at faren forsvinder, og at han ville have påskønnet det, hvis han nåede det. Hvad tænker i?

Skriv et svar til: Analyse af novellen "Fasanen"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.