Biologi

Hvordan opretholdes et blodtryk?

02. december 2015 af Andi1234 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hvordan opretholdes et blodtryk?


Brugbart svar (2)

Svar #1
03. december 2015 af LubDub

de vigtigste mekanismer for regulering af blodtrykket er en hurtig, neuralt medieret baroreceptor-mekanisme og en langsommere, hormonelt medieret renin-angiotensin-aldosteron-mekanisme.

Helt overordnet; hvis blodtrykket falder, så vil de ovennævnte mekanismer prøve at få blodtrykket til at stige (og omvendt)


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. december 2015 af over9000

Lubdubs forklaring er god, men jeg tillader mig at uddybe: 

I blodet er der et protein som hedder prorenin. 

Når blodtrykket falder, vil prorenin blive lavet om til renin i leveren, renin bliver sat ud i blodet, ved noget der hedder endokrin sekretion som betyder at en bestemt kirtel (i dette tilfælde leveren) sender et stof, f.eks. et hormon, ud i blodet.  Dvs. Prorenin --> renin  (pro = "forstadiet til") 

Dette betyder at den angiotensionogen (gen = generator, altså noget som genererer et stof) (angio="blodårer") (tensin = noget med spænding) som allerede er i blodet, går til lungerne og bliver lavet om til angiotensin II. Dette trækker blodårene sammen og øger blodtrykket

DERUDOVER går angiotensin II også til binyrene (lille klump blæver som sidder ovenpå nyrene), i et område af binyrebarken (binyrebarken = cortex), hvis man er lidt fin på den), i et område der hedder glomerolosa, hvor angiotensin II stimulerer cellerne til at frigive Aldosteron.

Aldosteron går nu til leveren. Leveren får blodet til at reabsorbere (altså genabsorbere/optage) mere natrium (Na+) og vand blodet. på den måde øges blodets "volumen" og øger blodtrykket. (se på blodet som en "suppe" af en masse forskellige ting og i forvejen store mængder vand, hvis du putter mere vand i din suppe får du mere suppe = mere blod = højere blodtryk = mere suppe(blod) i din "suppegryde"(blodårer) betyder at gryden (årene) bliver mere fyldte! 

God aften :-) 


Svar #3
03. december 2015 af Andi1234 (Slettet)

1000000000000000 tak, er meget taknemmelig for jeres svar !!!! :) Må I også have en lækker aften! 


Svar #4
04. december 2015 af Andi1234 (Slettet)

hvad betyder neutralt medieret og alt det der? hehe.. er bare i tvivl om jeg kan bruge det, da jeg ikke er 100 % sikker på hvad de forskellige ting betyder


Brugbart svar (1)

Svar #5
04. december 2015 af LubDub

det bedste er at spørge din lærer eller kigge i din bog.

Det over9000 i #2 skriver er forkert (især det sidste afsnit er fuldstændigt forkert) Aldosteron har intet med leveren at gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. december 2015 af LubDub

Kort sagt mh.t. den langsomme hormonelt medierede regulering af blodtrykket (timer til dage), så vil et fald i blodtrykket føre til et lavere perfusionstryk i nyren. Dette får de juxtaglomerulære celler i nyren til at secernere renin (et enzym). Renin katalyserer omdannelsen af angiotensinogen til angiotensin I, hvorefter angiotensin I omdannes til angiotensin II af ACE i lungerne (et andet enzym). Angiotensin II har forskellige virkninger, men de vigtigste mh.t. at øge blodtrykket er i) at øge syntesen af aldosteron i binyren, ii) selv stå for Na+-reabsorptionen i proximale tubuli (og hermed også vand-reabsorptinen), iii) øge tørst, iv) øge syntese af antidiuretisk hormon og v) lave vasokonstriktion af arterioler for at øge TPR (total perifer modstand). Aldosteron virker selv på nyren (i distale tubuli og samlerørerne) ved at øge reabsorptionen af Na+ og dermed også vandreabsorptionen. Alt dette fører til øget blodvolumen for at prøve at øge blodtrykket.

Men dette er altså slet ikke på folkeskoleniveau; det var nu bare for at præcisere, hvad der er rigtigt, og hvorfor #2 er forkert.


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. december 2015 af over9000

okay okay okay, enig. Det var noget rod. Godt fanget, Finn, men du må lige forklare mig hvordan det er helt forkert. Jeg kan se følgende fejl som mest handler om ombytning af lever og nyrer (selvfølgelig aldrig en rar tilstand ;) ):

Renin bliver lavet i nyrene, ikke i leveren, men fungerer med det angiotensinogen bliver lavet i leveren, således at angiotensinogen (fra leveren) + renin (fra nyrene) + ACE (fra lungerne) får dannet angiotensinogen II, som har alle de mange lækre effekter der øger blodtrykket. 

i anden omgang (afsnit 2). Det jeg mente var: Angiotensin II -->  Aldosteron, som går til nyrene, ikke leveren og øger her reabsorptionen af Na+ og via det osmotiske tryk giver det mere vand i blodet --> større blodvolume --> højere blodtryk. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
09. december 2015 af stranddart (Slettet)

Jeg tror det vigtigste at vide er at blodårer, hjerte og nyrer tilsammen fastholder et stabilt blodtryk. I folkeskolen er det vist tilstrækkeligt at vide, at:

- øget puls -> øget blodtryk og nedsat puls -> sænket blodtryk.

- sammentrukne blodårer (konstriktion) -> øget blodtryk og afslappede blodårer (dilation) -> sænket blodtryk.

-  derudover justerer nyren volumen af blodet ved at kontrollere vandmængden. Denne proces er ikke så hurtig som de andre.


Skriv et svar til: Hvordan opretholdes et blodtryk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.