Matematik
Bevis inden for sandsynlighedsregning
Hej alle
Jeg sidder og skriver SRP om matematik i spil. Da det er meningen, at jeg skal gå ud over pensum, sidder jeg og mangler et bevis. Jeg har søgt en del på nettet, men kan ikke rigtigt finde noget brugbart.
Er der nogen som kender til nogle beviser inden for sandsynlighedsregning?
Jeg har beskæftiget mig med sandsynlighedsfelter, hændelser, betinget sandsynlighed, kombinatorik og stokastiske variabler.
Håber I vil hjælpe!
Svar #1
08. december 2015 af PeterValberg
Prøv at kigge på denne [ VIDEO-LISTE ] eller denne [ VIDEO-LISTE ]
Svar #2
08. december 2015 af idax4171 (Slettet)
Tak for svar!
Jeg søger dog kun beviser inden for sandsynlighedsregning og ikke statistik, videoerne er derfor ikke relevante.
Svar #3
08. december 2015 af PeterValberg
Der er altså videoer om sandsynlighed og kombinatorik på listerne :-)
Svar #5
08. december 2015 af SådanDa
Skal vi ikke kalde det sandsynlighedsteori istedet? Regning er så deprimerende! :)
Men har du fundet noget, og hvor stort et bevis tænker du dig?
Svar #6
Det kan vi gerne for min skyld haha :-)
Har ikke fundet ud af noget endnu, nej.. Jeg tænker bare, at det skal være et mindre bevis. Kunne godt tænke mig noget inden for stokastisk variable eller kombinatorik, da det er et centralt punkt i min opgave.
Svar #7
Når du siger noget om stokatiske variable, tænker du så noget med fordelinger af stokastiske variable eller hvordan (Du har måske delt dem op i diskrete og absolut kontinuerte?). For det ville jo nok være en god ide hvis man kunne finde et resultat du måske bruger, eller som omhandler det samme?
Kombinatorik ved jeg desværre ikke så meget om, så der må andre byde ind :)
Svar #8
Svar #9
08. december 2015 af Therk
Der er masser af resultater for betinget sandsynlighed, som har beviser, der er simple og lige til at gå til. Du kan fx bevise

som bevises vha. definitionen af en betinget sandsynlighed. I øvrigt et nyttigt resultat og passer heldigvis også på vores intuition.
Alternativt kan du bevise Bayes' sætning:

hvis A og B begge har positiv sandsynlighed. Dette følger igen af definitionen, men viser udmærket forståelse.

pvm, måske kunne dette være af interesse for dig: Why shouldn't we use words such as 'here' and 'this' in textlinks? - User Experience Stack Exchange
Svar #10
Svar #11
Det er et rigtig godt forslag i #9, det kombinerer også lidt af de forskellige ting du nævner. :)
I den forbindelse vil jeg også lige nævne følgende der i hvert fald ofte er brugbar (bare for de flere muligheders skyld):
P(A)=∑i=1n P(A|Bi)·P(Bi), hvor Bi'erne er disjunkte og forener til hele udfaldsrummet.
Nogen gange er det kaldt loven om total sandsynlighed! :)
(PS. jeg kan af en eller anden grund ikke bruge latex-editoren nu...)
Svar #12
Skriv et svar til: Bevis inden for sandsynlighedsregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.