Studievejledning

Tør jeg at vælge STX?

08. december 2015 af SPRB (Slettet)

Hej alle sammen!

Jeg er en pige der går i en helt normal 10. klasse, for at modne mig og for at arbejde på mit gennemsnit. Da jeg startede i tiende, var jeg ikke i tvivl om at jeg skulle vælge en HHX, altså tre år på handelsskolen. Efter jeg har været i brobygning, er jeg begyndt at tvivle. Jeg havde allerede bestemt mig for at jeg IKKE skulle på gymnasiet, men efter jeg var der i en uge, begyndte jeg at overveje det. Jeg kunne følge med i alle de fag vi havde på gymnasiet, som var fysik/kemi, samfundsfag, mediefag, dansk og et par andre fag, hvilket egentlig ikke overraskede mig, da det er nogle af mine bedste fag (på nær fysik/kemi.) Ikke nok med det, elskede jeg fælleskabet, og følte mig tilpas, hvor jeg ikke kan sige det samme for HHX.

I 9 klasse havde jeg et gennemsnit på 4, og derfor tvivler jeg på om jeg kan klare det. Jeg har gå på mod, og giver ikke let op. Jeg er blandt andet gået fra -3 til 4 i matematik på 2 år, hvilket jeg er meget stolt over, da det slet ikke er mit stærke fag! Jeg vil SÅ gerne vælge en STX, men jeg er så bange for at jeg får dårlige karakter på stribe, hvor HHX er en stor mulighed for en helt ny start, da jeg først begyndte at tage skolen seriøst i 9 klasse.

Håber i kan hjælpe, og at i vil dele jeres tanker osv. :))


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. december 2015 af PeterValberg

Jeg har gå på mod, og giver ikke let op...

Det er sådan set alt, hvad der skal til :-) gør det, hvis det er det, du har lyst til .....  
OG.....OG.... det ER altså lysten, der skal drive værket !

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. december 2015 af LubDub

en fordel ved at vælge stx, i stedet for hhx, er at stx giver adgang til en brederede vifte af videregående uddanelser


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2015 af Etudiante (Slettet)

Men hvad med HTX eller STX. Jeg ved nemlig ikke hvad jeg skal vælge efter 9 klasse fordi jeg synes de begge er gode. Jeg er bare bange for at man ikke har de samme muligheder hvis man tager en HTX.


Svar #4
08. december 2015 af SPRB (Slettet)

#3

Men hvad med HTX eller STX. Jeg ved nemlig ikke hvad jeg skal vælge efter 9 klasse fordi jeg synes de begge er gode. Jeg er bare bange for at man ikke har de samme muligheder hvis man tager en HTX.


Har ikke så meget styr på HTX, og jeg står jo i det samme dilemma som dig, på trods af at vi ikke overvejer præcis det samme. Tror det er bedst at gå med det du selv føler du vil, muligvis ikke hvor du umiddelbart ville klare dig bedst. Tænk på det du virkelig vil. Prøver lidt at sige det samme til mig selv :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. december 2015 af Etudiante (Slettet)

Tak for dit svar. Jeg har haft den frygt om : hvad nu hvis jeg vælger forkert i mit baghoved hver gang jeg kommer i tanke om hvad jeg vil begynde på. :-):-):-)

Svar #6
08. december 2015 af SPRB (Slettet)

#5 Tak for dit svar. Jeg har haft den frygt om : hvad nu hvis jeg vælger forkert i mit baghoved hver gang jeg kommer i tanke om hvad jeg vil begynde på. :-):-):-)


Du skal ALTID huske at man har mulighed for at skifte linje, eller uddannelse det første halve år. Det synes jeg er en beroligende tanke, HVIS man nu vælger noget, hvor det måske ikke er sådan man havde forstillet sig :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. december 2015 af Etudiante (Slettet)

Nårrr. Ej det viste jeg slet ikke. Tak fordi du fortalte mig det. Jeg troede at der igen vej var uden om når først man har valgt en uddannelse.

Brugbart svar (1)

Svar #8
09. december 2015 af K92H (Slettet)

Jeg havde præcis det samme problem som dig, da jeg gik i folkeskole og 10.klasse. Jeg fik ikke de bedste karakterer og mit gennemsnit var måske ikke det højeste (særligt pga. matematik og fysik), hvilket også betød, at jeg var nødt til at gå i 10. klasse, før jeg overhovedet kunne starte på STX. Jeg havde dog aldrig på noget tidspunkt overvejet andet end STX, og jeg er virkelig glad for, at jeg stod ved det valg.

Du skriver selv, at du helst vil gå på STX, og hvis det er det du vil, så er det da bare det du skal. Som andre også skriver, har du også bedre muligheder for at komme ind på diverse uddannelser, hvis du har en STX fremfor en HHX eller HTX. Du kan sagtens klare dig igennem det, hvis du arbejder hårdt. 

Jeg håber, det var lidt hjælp. Held og lykke :)


Svar #9
09. december 2015 af SPRB (Slettet)

#8

Jeg havde præcis det samme problem som dig, da jeg gik i folkeskole og 10.klasse. Jeg fik ikke de bedste karakterer og mit gennemsnit var måske ikke det højeste (særligt pga. matematik og fysik), hvilket også betød, at jeg var nødt til at gå i 10. klasse, før jeg overhovedet kunne starte på STX. Jeg havde dog aldrig på noget tidspunkt overvejet andet end STX, og jeg er virkelig glad for, at jeg stod ved det valg.

Du skriver selv, at du helst vil gå på STX, og hvis det er det du vil, så er det da bare det du skal. Som andre også skriver, har du også bedre muligheder for at komme ind på diverse uddannelser, hvis du har en STX fremfor en HHX eller HTX. Du kan sagtens klare dig igennem det, hvis du arbejder hårdt. 

Jeg håber, det var lidt hjælp. Held og lykke :)

Mange tak for dit svar! Det betyder meget :)


Svar #10
09. december 2015 af SPRB (Slettet)

#7 Nårrr. Ej det viste jeg slet ikke. Tak fordi du fortalte mig det. Jeg troede at der igen vej var uden om når først man har valgt en uddannelse.


Godt at du ved det nu, haha. Det er rigtig godt at man har mulighed for det, jeg kender en masse som hopper fra den ene uddannelse til den anden :-)


Skriv et svar til: Tør jeg at vælge STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.