Matematik

Forskellen på r og r^2

08. december 2015 af diskoler (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvad er forskellen på korrelationskoefficienten og forklaringsgraden? (udover det den ene er kvadreret selvfølgelig ;-))

Sådan som jeg har forstået indtil nu er r^2 et udtryk for i hvor høj grad en tendenslinje er dækkende for data udregnet vha. mindste kvadraters metode. 

r kan jeg læse mig til er et udtryk for om data korrelerer. Men det burde så være et ja/nej-spørgsmål tænker jeg. Der må være noget jeg har misforstået. 

Hvis det hjælper på besvarelsen, så skal jeg bruge det her i forbindelse med samfundsfag.


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2015 af SådanDa

Tjaa, jeg kiggede faktisk lidt på det tidligere i dag. Men altså forklaringsgraden og den kvadrerede korrelationskoefficient skulle stemme overens ved lineær regression (mindste kvadraters metode), en korrelation på 1 betyder at der er en perfekt lineær sammenhæng i data. Derudover bruges korrelation også til meget andet.


Svar #2
09. december 2015 af diskoler (Slettet)

r er korrelationskoefficienten, men r^2 hedder determinationskoefficienten, så forstår ikke hvilken en af den du snakker om. De kan ikke være ens jo? Men ja, begge bruges i forhold til lineær regression.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2015 af SådanDa

Når jeg skriver forklaringsgraden så er det determinationskoefficienten jeg mener :)

Oftest betegnes determinationskoefficienten vist med R2, men ved simpel lineær regression skriver man r2 fordi den stemmer overens med pearsons korrelationskoefficient r (hvis man lige kvadrerer den).

Du kan læse om det her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_of_determination#As_squared_correlation_coefficient


Skriv et svar til: Forskellen på r og r^2

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.