Dansk

Analyse af Torben og Maria

11. december 2015 af 2gs (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder med min SRP og vil høre om der er nogle der evt. kan hjælpe med følgende spørgsmål:
Hvordan og med hvilke virkemidler fremstilles identitetsdannelse og social arv i Naja Marie Aidts novelle, Torben og Maria

Hvordan kommer identitetsdannelse til udtryk og hvordan kommer den sociale arv til udtryk? 


Brugbart svar (2)

Svar #1
11. december 2015 af Emma160

Den sociale arv kommer til udtryk ved at Maria er blevet påvirket gennem sig egen barndom, altså efter morens handlinger, og sin tid med Bjerget, og det overfører hun til Torben. Eks. Maria er formentlig selv blevet slået som barn; ”Du skal slå ham i røven, så han ikke får mærker,” siger hendes mor, ”Ellers får du vuggestuen på nakken.” - dette må tolkes som, at Marias mor selv har slået Maria, da hun har erfaring med at slå børn. 


Svar #2
11. december 2015 af 2gs (Slettet)

Tak for svaret Emma, dette er jeg også selv kommet frem til, men tænker på om der er flere steder i novellen, eller om der kun er dette ene sted med social arv..

Ellers tænker jeg at den sociale arv "voldelig adfærd" som Torben har internaliseret er med til at skabe hans identitet, eller er jeg helt ved siden af? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. december 2015 af Emma160

Det var da så lidt :-) Ja altså Torben er en sky person, men når de andre børn i børnehaven kommer for tæt på bliver han aggressiv og slår. Dette kunne tyde på at Torben vokser op og bliver lige som Marias mor og Maria selv, altså voldelige af ren afmagt. Så når folk kommer for tæt på både Torben og Maria reagerer de med fysisk vold i ren desperation over ikke at kunne håndtere situationen på andre måder, dette er vel også socal arv. 


Svar #4
12. december 2015 af 2gs (Slettet)

Endu engang tak, du må endelig skriv hvis du kommer i tanke om flere ting :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. december 2015 af Emma160

Vil rigtig gerne hjælpe så du siger bare hvis der er noget du mangler i f.eks. tema, budskab osv. :-)


Svar #6
13. december 2015 af 2gs (Slettet)

Det vil jeg rigtig gerne høre om :-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. december 2015 af Emma160

Her er lidt som jeg skrev om i min analyse af teksten :-)

Stuen er mørk” (side 66, linje 20) er en medbetydning til deres liv, det hænger ikke sammen. ”Drengen begynder at tude. Hun kaster så hårdt hun kan og ser hvordan den lille kugle går i stykker, da den rammer fortovet.” (side 69, linje 11-14). Medbetydning til at hun smadrer glaskuglen, som var det Torbens liv. . Hensigt/budskab: Budskabet i denne novelle er påvirkningen fra den sociale arv, Maria er blevet påvirket gennem sig egen barndom, altså efter morens handlinger, og sin tid med Bjerget, og det overfører hun til Torben. 

Tema : Børn som ofre er et af de mest gennemgående temaer i denne novelle. Marias vrede for Bjerget går ud over Torben, som i realiteten ikke har gjort noget som helst. Hun tæver ham, banker ham og skælder ham ud. Han får både fysiske og psykiske sår. Han får blå mærker pga. tævene, og psykiske men, da han vokser op under utrygge forhold med en mor der ikke elsker ham. Marias adfærd overfor Torben er desuden meget dyrisk, idet dyr opdrager deres børn ved f.eks. at bide dem – altså gør de brug af fysiske metoder, da dyr som bekendt ikke kan kommunikere med deres børn på samme måde, som vi mennesker kan med vores. På samme måde bruger Maria vold overfor Torben i stedet for pænt, at prøve at forklare ham hvad han har gjort galt, selvom Torben faktisk ikke gør noget galt i novellen. Desuden optræder det dyriske også ved, at Torben bliver kaldt for ’mide’ og ’ungen’


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. marts 2017 af ceci884b

Jeg har også brug for hjælp med noget perspektivering!?!?! Nogle der kan hjælpe, jeg har teksten "Søndag" af naja marie aidt! Vil gerne også have en forklaring, hvorfor den kan perspektiveres til den tekst! TAK på forhånd!


Skriv et svar til: Analyse af Torben og Maria

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.