Religion

Kristendoms spørgsmål

13. december 2015 af Clementinen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg skal læse op til min eksamen i religion (på hf) hvor at jeg har kigget på nogle repitationsspørgsmål inde for de forskellige fag og dette følgende spørgsmål kan jeg ikke finde noget om nogen steder i mine noter :( Er der nogen der kan hjælpe?

- Hvem er farisæerne, sadukæere og zelote? - Hvordan forholdt disse grupper sig i forhold til Jesus og hans diciple?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2015 af MLektiehjælp

Jeg har ikke videre meget forstand på Kristendommen. Men inden for Tidlig Jødedom er Farisæerne, Sadukæerne og Zeloterne sekter af Jødedommen. De adskiller sig fra hinanden mht. deres syn på menneskets frie vilje og prædestination m.m. 

Farisæerne er den mest udbredte gruppe som har størst magt blandt den almindelige befolkning. Sadukæerne er en gruppe hvis tilhængere primært tilhører aristokratiet. 

Jeg ved ikke hvordan de forskellige grupper forholdte sig til Jesus, da jeg kun har arbejdet med jødedom :) 


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. december 2015 af DinHjælper (Slettet)

Jeg kender ikke Jesus forhold til Sadukæerne og Zeloterne, men jeg fandt lige dette i mine gamle noter. Håber, at det er brugbart! :-)

Jesus brød sig ikke om farisæerne, da det fulgte Moses love med liv og sjæl. Love, som Jesus i tidernes morgen lavede voldsomt om på.


Skriv et svar til: Kristendoms spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.