Fysik
Skråt kast fejlkilde stighøjde ?
Hej, jeg er igang med mine fejlkilder i det skrå kast.
Det står sådan, at min stighøjde (maksimal højde) har en afvigelse på over 7%.
Jeg tør ikke vedhæfte tallene pga. plagiat, men mit spørgsmål er hvilke fejlkilder, der kunne have noget med dette at gøre?Kastet blev udført med en vinkel på 35 grader, og ifølge beregningen tan(phi)=vy/vx, fandt jeg vinklen til at give 33 grader. Altså en gradforskel på 2, så der var min store fejkilde ikke.
Forsøget blev udført meget med en kastekanon, som var spændt fast til bordet og optagelsen blev lagt ind i logger pro, hvor der kuglens bane blev beskrivet ved brug af punkter.
Jeg ved godt, at det er svært, men nogen der har et gæt ud fra det jeg har beskrevet?
Min åbenlyse fejlkilde er klart, at jeg har været dårlig til at fastsætte banens kurve og (0,0) i logger pro.
Svar #1
17. december 2015 af peter lind
(sin(35º)-sin(33º))/sin(35º) ≈5% så det kan godt forklare en del af det. Har du nogen fornemmelse af hvor stor usikkerheden er på din vinkel ellers ?. En anden mulighed er luftmodstand; men hastigheden er næppe så stor, at det har spillet nogen rolle.
Svar #2
17. december 2015 af hesch (Slettet)
Logger Pro kan være en fejlkilde, dels grundet en upræcis bestemmelse af boldens? præcise position, ud fra billedet, der er "kommet i kassen".
Endvidere er det bare sådan, at billeder optaget gennem et billigt objektiv er forvrængede ( linseforvrængning ), der får rette linier til at fremstå krumme, og at billedet ikke er målfast.
Man kan rette denne forvrængning op, ved at forsyne software med elektroniske "briller". Der skal dog en del regnekraft til, hvilket dit Logger Pro system nok ikke ligger inde med. Endvidere skal man jo kende linsen, førend man kan finde en softwarebrille, der passer.
Svar #4
17. december 2015 af hanshansen123456 (Slettet)
Jeg har benævnt logger pro som en fejlkilde i sig selv, da billedetkvaliteten var dårlig og linealen (til at angive målestoksforhold) måske ikke stod helt ret sammen med kastekanonen, men dette er jo mere tekniske fejlkilder.
Jeg søger de mere 'fysiske' fejkilder, såsom luftmodstand. Dog skal det siges, at kuglen, der blev affyret var af et hårdt tung stof, så luftmodstanden var nok minimal + hastigheden var lav.
Svar #5
17. december 2015 af hesch (Slettet)
#4: Du kan lægge rigtig mange linealer ind i dit billede, uden at kunne detektere fejlen, for forvrængningen er ikke konstant i hele billedfladen.
Der er da lige så meget fysik i bøjning af lysstråler, som der er i luftmodstand, men det må du selv om. Jeg synes det er underligt, at du prioriterer visse typer fejlkilder frem for andre: En fejlkilde er vel en fejlkilde?
Svar #6
17. december 2015 af peter lind
Din vinkel er næppe 35,000000000000000000000000000000º. Du må have bestemt den med en eler anden nøjagtighed.
Skriv et svar til: Skråt kast fejlkilde stighøjde ?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.